Labels

Friday, June 19, 2015

KEMBARA EROPAH (MAKAN)



"Pada masa ini dihalalkan bagi kamu (memakan makanan) yang lazat-lazat serta baik-baik. Dan makanan (sembelihan) orang-orang yang diberikan Kitab itu adalah halal bagi kamu dan makanan (sembelihan) kamu adalah halal bagi mereka (tidak salah kamu memberi makan kepada mereka) dan (dihalalkan kamu berkahwin) dengan perempuan-perempuan yang menjaga kehormatannya di antara perempuan-perempuan yang beriman, dan juga perempuan-perempuan yang menjaga kehormatannya dari kalangan orang-orang yang diberikan Kitab dahulu daripada kamu apabila kamu beri mereka mas kahwinnya, sedang kamu (dengan cara yang demikian), bernikah bukan berzina dan bukan pula kamu mengambil mereka menjadi perempuan-perempuan simpanan dan sesiapa yang ingkar (akan syariat Islam) sesudah dia beriman, maka sesungguhnya gugurlah amalnya (yang baik) dan adalah dia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi." al-Maidah:005

Kembara Eropah menyediakan makan pagi dan makan malam. Makan tengahari sendiri dan kadang-kadang disediakan juga apabila dalam perjalanan (menaiki bas).

Dalam pengembaraan ini, kami sangat bertuah kerana salah seorang pesertanya adalah mantan orang nombor satu JAKIM. Beberapa kali beliau menggunakan mike untuk memberi tazkirah mengenai halal dan haram, khususnya dalam makanan dan minuman. Misalnya dalam bab E471 & E472. Sepatutnya semua orang Islam, baik muda atau tua, kecil atau besar sudah mengetahuinya semenjak kanak0kanak lahi akan hal ini. Namun ia tidak begitu sebenarnya.

Begitu juga terhadap cheese (ingat goreng pisang cheese !). Saya sendiri baru tahu bahawa ramuan dalam membuat cheese, selain dari hasil tenusu ialah rennet . Rennet ini pula diambil dari perut anak lembu (atau perut anak khinzir). Masyaallah. 

Maka adakah cheese yang mana rennet bukan dari sayur-sayuran itu halal dimakan?.

Berbalik kepada soal makan KE. 

Makan Kafe, Portobello, London (sendiri)

Tepi khemah ke tepi bas (disediakan)
Bas berhenti makan di R&R
Jempit makan ...'
Hari pertama saya, di Paris














No comments: