Labels

Sunday, September 05, 2010

PENGURUSAN MONYET


SESEORANG bos mungkin terlalu banyak kerja. Ada kalanya ia terpaksa menyelesaikan masalah yang dibuat oleh orang lain. Ada kalanya ia terpaksa bekerja berjam-jam dan sentiasa ketiadaan masa. Barangkali stafnya bersenang lenang sahaja. Bos mungkin kecewa dengan keadaan sedemikian. Apakah alternatif yang ada?. Jawapan kepada persoalan ini ialah Pengurusan MOnyet.

Pengurusan Monyet adalah satu pendekatan berstruktur bagi mencegah masalah daripada dideligasi ke atas. Monyet diistilahkan sebagai masalah yang tidak selesai ini. Sementara para pengurus pula keberatan untuk menyelesaikan monyet ini kerana sedikit sebanyak ia akan menurunkan prestasi kerja mereka.

Berapa banyak monyetkah dalamsesebuah organisasi?. Monyet-monyet ini pula memerlukan dua pihak, ia iatu pekerja untuk menyelesaikannya dan penyelia untuk mengawasinya.

Bagaimanakah Pendekatannya?

1. Apabila staf datang membawa masalah, tanyalah staf tersebut, apa yang dia mahukan. Apa yang dia mahu bos lakukan. Kerapkali staf hanya mahukan masalahnya didengari oleh bos sahaja.

2. Jika staf datang membawa sebuah penyelesaian, tanyalah dia apa masalah yang ingin diselesaikannya. Kenalpasti monyetnya.

3. Buat keputusan samada isu tersebut adalah masalah ataupun tidak. Nyatakan kepada mereka "saya memahami isu ini, namun memandangkan ada isu yang lebih besar, ataupun masanya kurang sesuai, maka ia bukanlah keutamaan pada masa ini". PIlihlah samada untuk menyuap atau membunuh monyet tersebut.

4. Nyatakan dengan jelas bahawa masalah dan penyelesaian adalah hak dan urusan staf. Katakan "saya boleh uruskan perkara ini, namun adalah lebih baik jika kamu sendiri yang selesaikannya". Jangan ambil monyet tersebut.

5. Skedulkan masa dan jadual penyelesaian masalah. Misalnya "Selasa 2 petang" aalah langkah bijak. "kita bincang kemudian" adalah tidak sesuai. Selagi masalah belum selesai, skedulkan jadual penyelesaian seterusnya.

No comments: