Labels

Tuesday, February 09, 2010

BULUH DAN SENIBINA MELAYU


DI KAWASAN belakang rumah, saya tanam tiga perdu buluh hiasan. Kini buluh tersebut sudah tinggi dan daun-daunnya sudah bercantum. Ini menjadikan kawasan tersebut agak redup dan provasi.

Anak saya memberitahu, "ustazah kata, bila daun-daun buluh ini bercantum, orang bunian akan bergayut-gayut di situ. Ia tidak elok".

Kawan saya pula memberitahu, "Ustaz tidak galakkan orang Islam menanam buluh sebagai pokok hiasan rumah".

Namun begitu, kawan-kawan Cina dan Jepun saya cukup memberikan pujian. "Cantik" kata mereka. Begitu juga dengan Cina Islam. "landskap ini sudah lengkap, terutamanya dengan adanya pokok buluh ini".

Barangkali jika saya ada kawan dari kalangan Orang Asli, tentu dia akan berkata. "Aku suka pokok buluh ini, nanti boleh buat sumpit. Bila sudoh besor buleh buat bakor lemang".


Sayapun jadi keliru mengenai senibina taman Melayu (adakah?). Apa yang boleh ditanam dan apa yang dilarang?. Tanam pisang?. Itu budaya orang India. Tanam tebu di bibir mulut? itu budaya Hindu. Entahlah.

Apakah ciri-ciri seni taman Melayu?. Ada pancuran? Oh.... itu Bali. Entah.

No comments: