Labels

Monday, January 18, 2010

HARAPAN JUGA ADALAH DOA

KITA selalu mendengar rakan berkata "saya doakan mudah-mudahan kamu berjaya" atau yang seerti dengannya. Saya kerap berfikir, makhbulkah doa sedemikian?. Hanya sekadar sebutan sahaja. Doa yang tidak disertai dengan adab-adabnya. Kita juga kerap mendengar bahawa "kucing kerap mendoakan kesejahteraan dan kemurahan rezeki tuannya". Makbulkan doa kucing?. Juga "makhluk yang teraniaya sangat makbul doanya".

Saya kerap juga mengharap (sekadar mengharap) dan kebanyakan daripada harapan ini dimakbulkan. Sebagai contoh, bos berikan kerja yang sangat berat. Saya berharap (dalam hati - adakah itu merupakan doa?) semoga pekerjaan tersebut tidak perlu saya lakukan. Banyak kali harapan saya dimakbulkan. Contohnya, saya disuruh buat persembahan kepada CEO (yang terkenal garangnya). Saya akur akan tugasan tersebut sambil berharap sesi tersebut tidak menjadi kenyataan. Akhirnya atas beberapa sebab, sesi taklimat tersebut dibatalkan dan saya tidak diperlukan.

Selain daripada itu, ada kalanya juga saya berdoa. Doanya ialah supaya sesi tersebut berjalan dengan sangat lancar dan tanpa sebarang masalah.

Dalam contoh di atas, harapan saya (majlis dibatalkan) telah dimakbulkan, mengatasi doa saya (majlis berjalan lancar - dan saya tidak kena marah).

YA .... harapan juga adalah doa.
AMIN.

No comments: