Labels

Monday, December 21, 2009

MESYUARAT ADALAH MATLAMAT


PADA tahun lepas, saya menghadiri lebih daripada 250 mesyuarat rasmi. Sayugia diingat bahawa hari bekerja dalam setahun, selepas ditolak hari minggu, hari kelepasan, hari cuti dan sebagainya hanyalah 200+ hari sahaja. Ini bermakna setiap hari adalah mesyuarat, sekurang-kurangnya satu. Banyak daripada mesyuarat ini adalah merupakan "must do list" dan bukannya "nice to have". Maknanya ia wajib diadakan dengan bilangan yang sudah ditentukan dalam setahun.

Dulu, iaitu lama dahulu saya pernah didatangi oleh sekumpulan juruaudit. Mereka meminta semua minit mesyuarat projek yang diadakan. Saya serahkan beberapa buah fail minit yang kemas tersusun. Mereka tidak berpuas hati kerana minitnya tidak cukup.

Audit: Sepatutnya ada 52 minit mesyuarat. kami cuma menemui 30 sahaja. Mana yang selebihnya?.

Saya: Mesyuarat tidak diadakan, sebab itu tidak ada minit.

Audit: Mengapa tidak buat mesyuarat?

Saya: Itu adalah keputusan pengerusi. Dia fikir tidak perlu buat mesyuarat kerana tidak ada isu.

Audit: Mesyuarat bukan hanya apabila ada isu. Dalam perjanjian sudah termaktub mesti buat 52 mesyuarat setahun, iaitu setiap Isnin.

Saya: Saya faham, tetapi pengerusi tidak mahu adakan mesyuarat.

Audit: Mengapa tidak nasihatkan dia? Nanti dia akan jawab 'saya tidak diberi nasihat'.

Saya: Saya sudah nasihat, tapi dia tidak mahu dengar.

Audit: Mana bukti awak beri nasihat?. Berikan saya fai, surat atau memonya.

Saya: Dia bos saya. Masakan saya beri memo pada bos. Itu tidak munasabah.

Audit: Ini bermakna awak tidak beri nasihat. Setuju?

Saya: Projek ini tidak ada masalah, mengapa perlu adakan mesyuarat?.

Audit: Masalahnya ialah kerana tidak adakan mesyuarat.

Akhirnya saya mendapat tahu bahawa sabitan ini digugurkan dan saya dibebaskan atas kesalahan tidak beri nasihat kepada bos supaya mesyuarat diadakan. Bekerja di situ, lama dulu, ya lama dulu sangat seronok mesyuaratnya. Saya naik ketagih untuk mesyuarat. Saya pernah mendapat cuti sakit dan terpaksa bertongkat. Namun saya masaih datang bekerja bertongkat semata-mata untuk hadir mesyuarat. Seronok, sungguh seronok.

No comments: