Labels

Monday, December 28, 2009

ULASAN BDDF

Saya menerima sapaan daripada sdr Aliff Mustakin di FB:

Tuan MBA, ada catatan yang saya titipkan di blog saya mengenai buku Buat Duit Dengan Foto. Terima kasih kerana menulis buku tersebut.

Berikut adalah catatan beliau daripada blognya

28 Disember 2009
Buat Duit Dengan Foto

Satu “ledakan pencerahan” berlaku di dalam minda saya apabila selesi membacanya. Buku ini baru sahaja saya beli dari kedai buku. Sampai segera saya tulis di blog. Saya begitu teruja bila membaca dua bab terakhir buku tersebut. Pada bab kedua terakhir ini saya petik kata Mypokcik yang menyebut, “fotografi adalah hobi yang cukup menarik kerana melibatkan kedua-dua bidang ilmu utama, iaitu sains dan seni (science and art)”. Di sini lalu saya tangkap perkara yang kena dengan saya iaitu sains dan seni. Begitu juga dengan haiku dan haiga yang disebutnya sebagai bonus di dalam buku ini.

Buat Duit dengan Foto

Sebenarnya saya membeli buku ini bukan atas tujuan untuk mengambil jurusan fotografi pada 2010 akan datang. Dan ini bukan buku akademik atau modul. Tetapi atas minat kepada fotografi semenjak dahulu lagi. Saya juga belum membeli kamera DSLR untuk pengajian. Tetapi dengan membeli buku ini cukup memberi motivasi yang kuat kepada saya. Saya benar-benar mahu berterima kasih kepada penulis buku ini iaitu Tuan Muhammad bin Ali, yang saya kenali sebagai MBA dalam dunia haiku dan merupakan kawan baik guru saya.

Buat Duit Dengan Foto(BDDF) adalah satu panduan yang mudah kepada sesiapa sahaja memiliki kamera atau mula berminat dengan foto. BDDF bukan sebuah panduan untuk mengambil foto. Tetapi sedikit sebanyak memberi tip asas untuk kita mengambil gambar yang betul dan mengelak kesilapan. Ini sedikit sebanyak dititipkan pada beberapa bab buku ini.

Bab-bab terawal membawa pembaca kepada pengenalan bisnes foto, bisnes internet dan beberapa kemahiran yang perlu ada buat peminat foto. Bab 2 pembaca dihidangkan dengan istilah mikrostok dan stok foto. Kemudian pembaca akan diberi laluan bagaimana Flirk dan Ebay boleh memberi pendapatan kepada anda. Pada bab 3 pembaca ditekankan kepada beberapa kemahiran untuk melibatkan dalam bisnes foto. Aspek suntingan, katakunci dan bagaimana sesebuah foto direject dihuraikan pada bab ini.

Pada bab 4 pembaca dipacu kepada keperluan untuk memulakan bisnes foto. Sebenarnya untuk memulakan bisnes ini kos yang diperlukan cuma rendah sahaja. Ini membuktikan bahawa fotografi bukan lagi satu hobi yang mahal lagi. Dengan modal RM1000 sahaja sesiapa boleh mula menjalankan bisnes ini. Tuan MBA juga memberi huraian mengenai agensi-agensi stok foto seperti BigStockPhoto dan Fotolia yang boleh memberi jalan keuntungan kepada anda.

Pada bab-bab berikutnya penulis memberi panduan penggunaan E-Wallet seperti Paypal. Pembaca dididik dengan aspek pengurusan yang betul-betul beguna untuk sesiapa yang baru berminat untuk memulakan atau untuk meneruskan perniagaan foto. Dan bab-bab terakhir penulis memberi panduan mengenai beberapa organisasi stok foto. Bab 11 penulis membawa pengalaman sebenar beberapa peminat fotografi yang terjun ke dalam bisnes foto. Bab ini tentunya memberi perangsang yang berguna buat pembaca. Dan pada bab terakhir penulis tidak lekok memberi beberapa petua dan tip dari segi kaedah dan sebagainya mengenai foto. Yang menariknya anda akan diberikan 50 idea yang boleh anda praktikkan dengan kamera anda untuk menjana duit.

BDDF saya syorkan kepada semua untuk membacanya samada pro atau amatur. Juga buat sesiapa yang baru mula untuk masuk ke dunia fotografi seperti saya. Percayalah anda tidak rugi membelinya. Bukunya padat dan ekonomi. Memang best!
Dicatat oleh Aliff Mustakim di 18:18
Label: Fotografi, Non-Fiksyen

terima kasih daun kelada Aliff Mustakim.

1 comment:

Anonymous said...

Elok juga di baca oleh Buang Duit Dengan Foto (BDDF) yang membeli kamera untuk suka-suka dan membazir duit !!!