Labels

Thursday, November 05, 2009

BLACKBERRY Vs iPHONE 3G



Saya berpendapat "iPhone adalah sebuah telefon yang sangat hebat. Jika tidak masakan stoknya sentiasa kehabisan di seluruh dunia. Saya pernah melihat orang berbaris panjang di kedai Apple untuk menempah iPhone di New York. Saya juga pernah ke London dan ke kedai Apple untuk membeli iPhone dan mendapat jawapan tiada stok. Di Kuala Lumpur juga iPhone perlu ditempah".

Akhirnya saya berjaya juga memiliki iPhone 3G yang original. Walau bagaimanapapun selepas 2 bulan menggunakannya, saya memutuskan untuk menjualnya dan beralih kepada BlackBerry Bold (BBB).

Blackberry terkenal dengan 'push mail'. E-mel dengan cepat dapat dibaca dalam blackberry. Itulah kelebihan utamanya. iPhone juga berupaya melakukian pushmail. Telefon lain juga berupaya melakukannya, malahan juga ada juga fungsi blackberry. Namun ia tidak serupa... Dalam iPhone kita boleh set supaya mel dihantar dari server ke iPhone dalam jangka masa tertentu, setiap 5 minit misalnya. Dalam BBB pula, ia adalah setiap detik dan merupakan fungsi utamanya. Jikia kita set e-mel dihyantar setiap 5 minit ke iPhone, saya percaya bateri tidak akan dapat bertahan setengah hari. Ini kelemahan iPhone.

Kelemahan iphone
Saya suka semua fungsi iPhone kecuali:
1. Susah untuk menaip
2. Tidak boleh buat panggilan video (tidak gunapun)
3. Bateri cepat habis
4. Tidak ada GPS bersepadu

Kelemahan Blackberry
Blackberry juga banyak kelemahan yang saya tidak suka:
1. Sync dengan PC sangat susah (berbanding dengan iPhone)
2. Tidak banyak software yang tersedia
3. Kerap crashed (disahkan sendiri oleh Celcom BB)
4. Tidak berupaya Sync kalendar dengan kalendar pejabat (perlu server khas)

Nokia?

Pada masa ini saya masih mempunyai Nokia E71. Saya berpendapat inilah telefon paling teruk yang saya ada. harap-harapnya telefon ini sahaja, tidak telefon orang lain.
1. E-mel sangat perlahan
2. gmail terus hang (saiz gmail saya ialah 8GB)
3. Contact langsung tidak berfungsi jika duplicate entry (iphone & BBB OK sahaja).

Akhirnya E71 saya dijadikan GPS sahaja ....

1 comment:

Che' Pit said...

salam.. hmm betul tu.. sy tempah iphone 3GS pada 31 ogos. tapi pada 8 oktober baru sy dapat.. waiting list punye lah panjang..

bateri mmg cepat habis tapi suka sbb game n application dia.. sebelum ni guna samsung omnia, tapi rasa mmg teruk ler hp tu.. x sesuai utk sy..