Labels

Monday, November 30, 2009

BLACKBERRY MEMANG BLACK


SETAKAT ini saya terpaksa berpuas hati dengan Blackberry. Sebabnya saya terpaksa melayan banyak e-mel dan masa yang ada terlalu suntuk. Saya boleh balas e-mel dalam mesyuarat atau di mana-mana sahaja hatta sewaktu dalam kereta sekalipun (waktu melayan trafik jem atau menunggu lampu merah bertukar hijau).

Walaupun telefon saya sebelum ini, iaiatu Nokia E71 dan iPhone 3G juga mampu untuk menerima mel secara automatik (pushmail), namun keupayaannya memang terbatas berbanding dengan blackberry.

Sungguhpun begitu, banyak features lain yang saya rindui:-
1. Garmin dalam E71
2. Pelbagai aplikasi dalam iPhone

Menggunakan blackberry, jika setakat guna sahaja apa yang ada, memang OKlah. Sekiranya kita memandai-mandai ingin tambah itu dan ini, ia akan jadi susah. Blackberry ini memang teknologinya "black". Sangat sedikit yang disuluh untuk tatapan pengguna. Pengalaman mengajar saya yang memasang peta Google hingga ia hancus dan terpaksa dihantar ke pusat servis. Pengalaman kedua ingin mengemaskini OS juga begitu. Sehingga sekarang saya masih gagal mengemaskininya. Blackberry juga agak sukar disinkronasi dengan PC berbanding dengan dua hp yang terdahulu.

Seperkara lagi, saya fikir Blackbnerry masih belum bersedia untuk memasuki pasaran Malaysia (dan beberapa negara lain). Apabila iPhone memasuki pasaran Malaysia, kedai perisiannya iTunes boleh dicapai oleh pengguna Malaysia. Bagi Blackberry, Apps World yang setaraf dengan iTunes tidak boleh dicapai oleh pengguna Malaysia. Hendak tidak hendak, terpaksanlhh gunakan ala kadar dengan apa yang ada sahaja.

Oh ya .... BB juga direka dengan memori terhad yang tidak memerlukan kita memandai memasang perisian itu dan ini, nanti ia akan bergerak lebih perlahan daripada kura-kura.

No comments: