Labels

Tuesday, November 03, 2009

BLACKBERRY KAPUT



SAYA memperolehi Blackberry Bold (BBB)pada tengahari Jumaat. Dapat sahaja, terus buat setting dan dibawa hingga ke masjid untuk solat Jumaat dalam sapara selesai setnya. Kemudian disambung pula semasa mesyuarat di sebelah petangnya. Selesai setting.

Pasang Blackberry Desktop Manager di pejabat menemui jalan buntu. Pulang ke rumah dan pasang di netbook di rumah dan Alhamdulillah siap terpasang. Buat Sync. dengan Outlook dan semua alamat kontak selamat dipindahkan ke BBB.

Sabtu apa program kayuhan ke Tekala dan alternatifnya ialah kelas KJ Method. Namun BBB ajak berehat sakan. Ahad iPhone dijual di Alamanda Putrajaya.

Sabtu dan Ahad banyak juga muaturun perisian untuk BBB ini. Nampak biasa sahaja. Isnin muaturun Google Apps yang di dalamnya mengandungi antara lain ialah Google Maps. Selesai muaturun, pasang, uji dan boomm! BBB tergantung (hang). Lama tergantungnya. Tanpa banyak berfikir, buka bateri dan pasang balik dan yahuuuu..... BBB sudah hancus dengan "App Error 200" dan reset. Bergegas cari bantuan dengan pakcik Google dan dapat beberapa kaedah penyelesaian seperti soft reset, hard reset dan factory reset. Kesemua dicuba dan semuanya gagal memulihkan BBB.

SMS Celcom dan mereka janji untuk telefon pagi-pagi hari ini (Selasa). Selasa. SMS, telefon malahan pergi meencari pusat servis tetapi tidak ketemu dan hampa. Sudah matikah BBB aku?.

Celcom berjanji mahu gantikan dengan unit baru. Namun oleh kerana jujurnya memberitahu sebab-sebab tergantung, iaitu kerana memasang Google map, tawaran ditarik balik.

Esok (Rabu) akan dihantar ke pusat servis untuk dilakukan pembedahan membuang segala isi badan dan dimasukkan zat yang baru (format). Tunggulah esok bagaimana.

No comments: