Labels

Monday, November 09, 2009

INSURAN HAYAT: SIAPA BOLEH DIPERCAYAI?


SESUATU bermain-main di kepala saya. Jika kita mengambil insuran hayat, kemudian kita meninggal dan meninggalkan sedikit dana, siapakah yang boleh kita percayai?. Adakah insuran itu akan ingatkan kita yang sudah mati?. Atau mereka bertepuk tangan sahaja?.

Saya ada pengalaman. Bukan satu, bukan dua, tetapi LIMA !. Saya ambil insuran pendidikan untuk anak-anak saya. Insuran daripada syarikat takaful yang tidak mengguna dan tidak mempercayai konsep agen. Mengikut perjanjian, anak saya akan mendapat menafaat setelah ia berusia 18 tahun, kemudian ada lagi bayaran kedua, bayaran ketiga dan bayaran akhir.

Apa yang terjadi?. Anak pertama dapat bayaran pertama. Kemudian bayaran kedua. Anak kedua, ketiga dan keempat semuanya hancus walaupun mereka sudah lama menjangkau usia 18 tahun. Tidak ada sebarang khabar berita walaupun setiap bulan gaji saya dipotong. akhirnya saya mendapat tahu, lebihan potongan gaji saya adalah lebih banyak daripada menafaat takaful yang patut diperolehi oleh anak-anak saya.

Saya telefon helpdesk, ia terlalu komnpleks untuk diterangkan dan mohon buat panggilan semula dan sampai sekarang tiada berita. Kemudian saya tulis fax dan kemudian hantar e-mel. Mel ada jawapan.Kemudian saya pergi sendiri ke pejabat Takaful tersebut. Dapatlah sebahagian. Sebahagian lagi masih belum dapat, melainkan janji.

Bayangkan jika si pencarum sudah meninggal. Siapa akan pergi ke pejabat Takaful?.

No comments: