Labels

Saturday, November 21, 2009

ALUMNI


ALUMNI juga dikenali sebagai Persatuan Murid Tua atau dalam bahasa Inggerisnya 'Old Boys'.

Saya menyertai Alumni JICA sebaik sahaja pulang daripada Jepun pada tahun 1990. Saya sertai mesyuarat agung dan dilantik sebagai Penolong Setiausaha. Akhirnya saya menjadi Setiausaha dan selepas itu Naib Presiden. Proses ini melalui tiga era yang melibatkan tiga orang Presiden.

Dalam era 1990an, Internet belum meluas. henfon juga tidak begitu banyak lagi. Setiap aktiviti Alumni penuh sesak dengan ahli dan kaum keluarga. Pada masa ini JICA memberi geran secara sekali gus. "Nah ambil duit ini dan belanjakanlah sesuka hati mu". Pada masa itu, kami buat lawatan perkelahan, hari keluarga dan makan malam yang merupakan aktiviti yang ditunggu-tunggu.

Era berikutnya 2000,JICA masih belum berkira soal wang. Semakin banyak duit geran yang diberikan untuk kami beraktiviti. Pelbagai aktiviti telah kami buat dalam dan juga luar negara. kami wujudkan Alumni JICA Asia. Berseminar bersama alumni di negara asia setiap dua tahun. kami cari kampung angkat di Jepun untuk menghantar anak-anak Malaysia homestay di Jepun. Kami uruskan homestay dari kalangan rakyat Jepun yang berkunjung ke negara kita. Ceramah, seminar simposium. Memanjat Gunung Fuji adalah merupakan aktiviti tahunan.

Kini, di bawah JICA Baru, mereka sangat berkira. Duit tetap diberikan berjuta Yen, namun rasa-rasanya, tanpa wang Yen ini kami adalah lebih bebas. Kini kami terpaksa merencana aktiviti dan melaksanakannya mengikut acuan yang telah ditentukan. Duit diberi dan aktiviti yang telah ditentukan musti dijalankan.

Akibat kemajuan teknologi seperti henfon, internet, facebook dan sebaginya, sambutan aktiviti kami di kalangan alumni tidak lagi memberangsangkan. Banyak faktor pendorongnya yang barangkali kami tidak sedari.

Di Asia, mula-mula Alumni JICA Brunei ditutup. Julai lepas, Alumni Singapura pula dimatikan. Kini kami sedang berfikir secara serius untuk menutup atau menyerahkan Alumni myJICA ini kepada orang lain ...

1 comment:

Anonymous said...

MBA.
usah serah!