Labels

Tuesday, October 09, 2007

ILHAM DALAM SOLAT: SUARA SIAPA?






CERITA 1
SAYA pernah dengar satu cerita mengenai seorang kawan yang kehilangan motorsikal. Dia pergi berjumpa dengan seorang imam mengadu akan hal ini. Imam tersebut kemudiannya belek-belek kitab dan bertanya beberapa soalan, di antaranya: 'bila beli motor'. 'bila tarikh hilang', 'hilang hari apa', 'berapa harga motor' dan macam-macam soalan lagi. Imam tersebut ambil pen dan melakar-lakar sesuatu pada kertas kosong.

Lepas tu imam tu cakap .......








"Nak ..... memang setakat itu sahajalah rezeki anak. Memang dah hilang. Memang dah tertulis dah dalam kitab kat atas sana tu, hari ini motor itu akan hilang. Memang anak tak ada rezeki".

Bila balik ke pejabat semula, semua rakan-rakan mentertawakan dia. Ha ha ha ha.

CERITA 2
Seseorang kehilangan barang dan berjumpa dengan seorang tua meminta nasihat. Orang tua itu memberikan nasihat supaya ambil wudhu dan solat sunat dua rokaat. Nanti dalam sembahyang tu, kamu ingatlah di mana kamu tercicir barang itu.

"betul ke begitu tok"?
'Insyaallah.... sebab kamu sembahyang tak pernah khusyuk, asyik teringat benda yang hilang itu sahaja'.

Hmmmm.... pernahkah cerita 2 berlaku kepada anda?.
[saja nak tanya]: Bisikan apakah semasa dalam solat begitu?. Kadang-kadang bagus punya ilham datang. Kadang-kadang memang best. Hmmmm bukankah syaitan ditambat dalam bulan puasa ni :)

No comments: