Labels

Saturday, October 13, 2007

ELAUN IMAM DAN SOLAT RAYA

SEPERTI biasa, aktiviti utama di pagi raya ialah solat sunat Aidilfitri. Solat Jumaat semalam berimamkan imam muda. Barangkali masih belum layak untuk menerima gaji atau elaun imam daripada kerajaan. Namun bacaannya amat bagus. Sebutannya cukup kena. Tanda bacaannya betul, iaiatu ada beza antara koma dan nokhtah.

Hari ini solat Aidilfitri berimamkan imam veteran. Seingat saya, sudah berpuluh tahun dia menjadi imam (kecuali semasa kerajaan yang satu lagi memerintah negeri). Masyaallah bacaannya. Tonggang langgang. Macam orang Melayu baca buku Jepun guna huruf Romanji. Atau lebih tepat lagi baca Quran tulisan Rumi. Mengeja huruf demi huruf. Tak tahu mana perlu berhenti. Pakai belasah saja lampu merah. Bukan seorang, bukan dua malah hampir semua merasakan ia tidak betul. Ramai yang tidak mengamimkan doa sebab tidak tahu apa yang dieja oleh imam ini. Makhbulkah doa jika salah minta?. Jika tak tahu apa yang diminta?. Masyaallah. Ya Allah ampunilah kami...

Salah siapa sebenarnya?. Kerajaan beri elaun. Beri gaji supaya imam dapat duit. Bila dapat duit, tak perlulah hari Jumaatpun kena pergi sawah, kena masuk ladang. Ambillah masa sehari untuk baca khutbah yang diberi supaya tidak gagap. Bukannya pertama kali tengok teks khutbah dan terus baca depan makmum. Nampak gayanya, lagi banyak elaun imam, lagi haru jadinya... Sebabnya mudah sahaja, orang tua sahaja yang layak jadi imam berbayar ini sebab dia lebih dulu makan garam. Yang muda-muda ini, masih mentah, masih kuat untuk buat kerja lain, jadi jangan beri elaun, tunggu dia tua dulu. Tunggu bahasa dah berubah jadi moden, barulah orang muda yang dah tua itu boleh baca khutbah dan akan jadi turun temurun tidak boleh membaca. Pelik jugalah... semasa kerajaan yang satu lagi itu memerintah, elaun tidak ada (barangkali) tetapi imam mereka semua ada kelas.

Maknanya wang kadangkala boleh menghancurkan.

No comments: