Labels

Wednesday, August 08, 2007

KITA HIPOKRIT II

SAYA tekun mengikuti perkembangan penjual minyak, pengedar minyak, pengguna dan juga kementerian.

Penjual dan persatuan mereka sudah bersefakat untuk tidak membuka stesen minyak selama 24 jam. Rugi kata mereka. Dapat cuma RM1000-RM1500 sahaja sebulan. Bil elektrik, bil air, gaji pekerja jauh lebih besar daripada kutipan bulanan. Rugi.... Jika mereka tutup stesen minyak jam 10 malam, mereka boleh untung puluh-puluh ribu sebulan. Hairan sungguh dengan formula perniagaan ini. Pelik sungguh saya mengikuti cara untung rugi ini dikira dan dihitung. Hipokritkah mereka?.

Penjual minyak juga marah. Mereka suruh pembeli yang bayar caj kad kredit yang 1% itu. Mereka tidak mahu terima kad, mereka mahu terima tunai sahaja. Mereka bilang banyak kecurian berlaku waktu malam. Dalam masa yang sama, mereka mahu terima tunai sahaja, mereka takut kad kredit dicuri ke apa?. Ini hipokrit nombor 2.

Penjual minyak juga mendakwa pekerja mereka dipaksa oleh pemborang minyak untuk menghafal dialog mereka. "Selamat datang", "boleh saya bantu", "pam nombor berapa", "terima kasih", "datang lagi" dan senyum. Ini memang confirm hipokrit. Pemborong suruh senyum, suruh ucap terima kasihpun depa marah. Itu membebankan pekerja mereka. Inilah sikap peniaga negaraku yang gemilang, terbilang dan tak lama lagi hilanglah perniagaan kamu itu.

KEMENTERIAN kata, jika tidak buka 24 jam, lesen akan dibatalkan. Ia akan menjejaskan ekonomi negara. Dalam banyak hal..... tidak begitu YB. Biarlah mereka buka dan tutup ikut suka hati mereka. Biarlah pembeli datang dan pegi sesuka hati mereka juga. Kita boleh pilih minyak aman nak guna kan?.

No comments: