Labels

Wednesday, June 07, 2006

SONGKET PALSU

SEPAGI di Pasar Kedai Payang

Pembeli: Berapa harga sengket ni?

Penjual: Murah je, RM400. Ini songket asli Terengganu.

Pembeli: Wow mahalnya.....

Penjual: Ini dah murah mbeng dik, ini songket tenunan asli Terengganu. Adik jangan tertipu, yang murah tu ialah songket India atau songket Siam @ Thai. Ini murah abih reng dah ni...

Pembeli: Apa bezanya songket Terengganu dengan songket India atau songket Thai?.

Penjual: Hok oloh adik weee... tukang nenung sediri dok kenal, semeteloh lagi kita hok jual ni. Memang dok leh nok beza. Halus betul tenunan dia tu. Memang dok leh nok beza, hok mana asli hok mana tiruan. Cuma jangan terbeli hok tiruan sudahlah.

Pembeli: Jika tukang tenunpun tak boleh nak bezakan, maknanya tenunan aslilah tu... jika begitu lebih baik saya beli yang India atau THai, sebab harga dia murah. Saya rasa songket Terengganu yang mahal, bukannya songket India atau Thai yang murah. Itu memang harga patut tu...

Penjual: Adik weeeeh, songket Terengganu tenunan asli, tenungan tangan. Songket India dan Thai tu tenun pakai mesin, sebab itu harga dia murah.

Pembeli: ooooo begitu.... Jika begitu, rasanya elok tukang tenun songket terengganu ni guna mesin jugak dan boleh ekspot ke seluruh dunia dan harganya lebih murah. Tentulah songket ni akan lebih terkenal.

Penjual: Dok apalah awang weh, jadi berapa rial hok awang berkenan dengan songket asli ni?.

Pembeli: Kalu kira rege songket Siam, saya beli ah...

Pembeli: Abih reng doh ni... kang saya doh kata doh tadi, tukang tenun pong dok dapat beza. Kalu gitu ambillah RM200



Duit bertukar barang dan memang itu adalah songket India yang biasanya dijual kurang dari RM100. ha ha ha ha


songket terengganu, siam & india selonggok...

4 comments:

Anonymous said...

Bang,
Songket Terengganu, songket siam, songket India - semuo nya sama...
Janji songket... bukan gitu...
kekekeke

Akuro ® said...

Tertipu ke?

md said...

mba,
saya ingat nok gi beli songket tganu jugokla.. tapi bila baca ada hok tiruang dari india & siam, was-was la pulok hehe
-- md

mba said...

akuro: tertipupun siapa yang tahu!. Tukang tenunpun tak tau kan?

md: pergi sajalah, jika berkenan beli. tak kisah india ke siam ke m,ana mari ke.