Labels

Tuesday, May 24, 2016

BY CHANCE OR BY DESIGN ?

PAGI tadi seorang rakan berkongsi foto LIMAT (5) tahun lepas mengenai buku tulisan saya, "50 Kerjaya Terbaik Dalam Kerajaan" yang dibicarakan dalam TV.

Katanya "Before become founder of MobileBookCafe (MBC) Buku tulisan Muhamad Bin Ali telah dibicara di TV".

Sesungguhnya saya tidak merancang itu semua. Mana mungkin saya rancang 5 tahun selepas buku saya dibicarakan dalam TV, maka saya akan menubuhkan MobileBookCafe (MBC). Dari sebuah menjadi sebuah setiap negeri. Walau bagaimanapun setiap segala sesuatu yang berlaku adalah dalam pengetahuan dan perancangan Allah s.w.t. Kita boleh berusaha dan berdoa. Berdoa dan bertawakal.

Tiba-tiba saya teringat kepada seorang lagi rakan yang katanya segala yang dia buat dan berlaku ke atas dirinya adalah "by design" dan bukannya "by chance". Ya betul, semuanya "by design" Allah s.w.t. Katanya dia jadi pengarah adalah by design. Dia jadi "tooot" adalah by design. Katanya dia jadi "tooot" adalah kerana semasa belajar lagi dia sudah berkenalan dan berbaik-baik dengan "bakal ketuanya". Bila tamat belajar, dia dilantit menjadi "tooot". Oh begitu rupanya. Saya hanya angguk.

Walau bagaimanapun, saya tahu dia tidak (belum) berjaya dalam "design" dia. Katanya setelah dapat AMN, maka sekian tahun mesti dapat KMN. Selepas itu baru dapat gelaran "toooooottttt". Setahu saya, ia sudah expired dan dia masih lagi "tooot".

Sekian.


No comments: