Labels

Wednesday, September 16, 2015

PANDUAN MENULIS BUKU BAGI PENJAWAT AWAM

SAYA meminati bidang penulisan semenjak kecil. Ia itu setelah pandai menulis dan membaca. Satu dua karya saya adalah diterbitkan dalam majalah sekolah. Selebihnya saya hanya menulis dalam blog, sebelum kehadiran facebook.

Buku pertama hasil tulisan saya, yang menggunakan nama saya sendiri diterbitkan pada tahun 2008. Ia itu buku " Kerjaya Dalam Bidang ICT ". Buku ini diterbitkan secara kebetulan sahaja. Semasa saya hadir ke kursus penulisan anjuran PTS, para editor ada menceritakan mengenai tajuk-tajuk buku yang mereka inginkan. Saya memberanikan diri membuat tawaran untuk menulis buku " Kerjaya Dalam Bidang ICT ". Walau bagaimanapun buku tersebut telah ditempah oleh orang lain. Berpandukan buku " Kerjaya Dalam Bidang Perakaunan ", saya terus menulis buku itu. Dalam masa hampir ebulan, ia telah saya siapkan. Kebanyakan bahan dalam buku ini memang telah ada dalam kepala saya. Maklumlah saya berkejaya dalam bidang ICT sudah melebihi 25 tahun pada masa tersebut. Saya hubungi editor dan menawarkan manuskrip saya sekiranya penulis sebelumnya tidak berminat. Alhamdulillah, memang rezeki saya, editor menerima manuskrip saya kerana penulis terdahulu sudah 'give-up'.

Setelah buku pertama ini diterbitkan, editor menempah dua judul buku lagi. Pertama "50 Jawatan Terpilih Dalam Kerajaan " dan kedua, " 50 Jawatan Terbaik Dalam ICT ". Dua buah buku ini saya tulis serentak. dalam masa kurang dari sebulan, kedua-duanya telah saya siapkan.



Walau bagaimana pun keadaan ekonomi tidak begitu memberangsangkan. Buku-buku kerjaya dikatakan lembab dalam pasaran. Penerbit beralih arah kepada buku " buat duit" pula. Saya hadir ke taklimat penulisan buku " buat duit ". Saya pilih tema " Buat Duit Dengan Kamera " dan menghantar proposal kepada editor. Kemudiannya editor mencadangkan " Buat Duit Dengan Foto ". Saya setuju dan mula menulis. Kurang dari sebulan, manuskrip ini disiapkan. Akhirnya, buku kedua saya " Buat Duit Dengan Foto " diterbitkan dalam tahun 2009.

23 Oktober 2012.

No comments: