Labels

Monday, March 18, 2013

MANDI BOGEL DI ONSEN


SEMALAM seorang kenalan Jepun bertanya kepada saya.
"Bila sampai di Hokane nanti, adakah awak akan mandi onsen?".

** ONSEN ialah perkataan Jepun bermaksud hotspring atau kolam air panas. Onsen sangat popular di Jepun, khususnya pada musim sejuk. Mandi di onsen ini mempunyai etikanya yang tersendiri. Biasanya onsen umum dibahagikan untyuk lelaki dan wanita, secara berasingan. Untuk mandi di onsen juga disyaratkan supaya pengunjungnnya tidak memakai apa-apa. Ia itu berbogel atau pun berbolen. Itu yang tak tahannya...

Saya jawab "Barangkali tidak. Saya malulah".

Katanya "Saya sudah agak. Walau bagaimana pun Encik boleh cuba untuk berendam kaki sahaja. Ia sangat bagus untuk kesihatan Encik".

Insyaallah saya akan cuba mandi di Onsen nanti .... berendam kaki sahaja.

Itulah Ms. Miura yang saya temui semasa AGM myJICA semalam.

No comments: