Labels

Sunday, March 10, 2013

BISNES CANVAS


[Artikel ini dikarang oleh Tuan Baharuddin Mohamed. Beliau merupakan Sifu yang mengajar Bisnes Canvas. Bagi tuan/puan yang ingin mempelajari teknik niaga ini, sila hubungi saya mba.san@gmail.com]

Apa sebanarnya Business Model Canvas ?

Ramai kawan-kawan saya bertanya, apa yang sebenarnya business model dan bagaimana mengunakanya dalam perniagaan.

Dulu, semasa 4 tahun pertama saya memulakan perniagaan D’impian Group saya selalu bertanya pada diri saya bagaimana caranya agar bisnes saya boleh berkempang dengan pantas?. Bagaimana agaknya caranya agar saya boleh mendapatkan pendapatan dan hasil jualan yang lebih baik dari yang ada. Bagaimana caranya mengukur perkembangan bisnes pada masa itu. Walaupun perkembangan D’impian maju dari hari ke hari tetapi saya masih tercari-cari teknik yang betul. Jadi apa yang harus saya lakukan untuk semua itu?. Bagaimana stratigi saya dan bagaimana juga gambaran bisnes saya masa hadapan masih kurang jelas.

Semua perkara dan pertanyaan itu susah sekali saya menjawabnya. Saya tidak tahu apa yang harus saya buat dan apa yang harus saya lakukan, apa yang harus saya cari jawabnya. Kerana pada masa itu saya tidak punya alat untuk saya melakar semua apa yang saya usahakan dalam perniagaan. Ianya dipisah-pisahkan dan tidak ada rangkaian antara satu dengan yang lain. Pemasaran, imej syarikat, operasi berasing antara satu dengan yang lain. Saya lebih menumpukan pemasaran sedangkan jika jualan saya meningkat kos tetap akan meningkat. Dimana mungkin ada yang boleh mengajar saya satu perkara yang boleh saya rangkumkan segalanya.

Sampai satu ketika saya mendengar tentang busness model canvas. Saya bukanlah usahawan namanya jika saya malas untuk belajar dan tidak punya niat untuk belajar sesuatu yang baru. Sebagai langkap pertama, saya telah membeli sebenan buku Business Model Generation yang di tulis oleh Alexander Osterwalder.

Tetapi ternyata masalahnya belum selesai dengan mudah. Ini adalah kerana saya terus terang masih ‘gelap’ dalam itu semua dan tidak tahu bagaimana hendak saya mengaplikasikan model ini dalam bisnes saya. Saya membaca dan membaca, dan saya habiskan hampir sebulan untuk setiap hari mentalaah dan mengaplikasikan model tersebut untuk semua cawangan bisnes saya, dan resultnya sangat menakjubkan saya. Hari demi hari saya dapat merasai satu tranfomasi berlaku dalam perniagaan saya, dari yang biasa menjadi luar biasa hasilnya. Dan akhirnya saya dapat menjawab semua persoalan tadi.

Dari latih tubi dan mengaplikasikan 20 jenis syarikat milik saya dan menggunakan Business Model Canvas.Baru saya tahu ianya adalah satu alat untuk membantu kita melihat lebih menyeluruh bagaimana rupanya perniagaan yang sedang atau kita akan jalankan. Dengan tool ini kita akan melihat bisnes dari gambaran besar namun tetap lengkap dan mendetialkan apa sahaja eleman penting yang berkait dengan bisnes kita. Dengan itu ianya dapat menjawab semua persoalan masa depan bisnes yang kita ingin jalankan. Dengan keseluruhan gambaran itu juga dapat kita lihat dan menganalisa apa yang kurang tepat dan pada akhirnya kita boleh mengambil langkah untuk mencapai matlamat perniagaan kita.

Alexander Osterwalder dalam bukunya Business Model Generation menciptakan sebuah framework yang sangat mudah diaplikasikan untuk mengambarkan bisnes kita iaitu Business Model Canvas. Pada business model canvas ini ada sembilan kotak yang merepresentasikan elemen kunci yang secara umum akan ada pada semua model bisnes. Kesembilan hal tersebut adalah:

1. Customer segments
2. Value proposition
3. Channel
4. Customer relationship
5. Revenue stream
6. Key resource
7. Key activities
8. Key partners
9. Cost

Saya fikirkan, dengan saya membaca sukar untuk saya faham secara keseluruhan. Dengan itu saya ingin berkongsi kelebihan model ini untuk lebih ramai yang faham dan boleh mengunakan nya pada bisnes mereka. Dengan mengunakan bisnes model ini kita dapat tahu sama ada bisnes kita boleh berkembang atau sudah rugi atau bagaimana untuk membuat cawangan. Saya berkongsi kefahaman ini dalam seminar Business Model Canvas.







No comments: