Labels

Monday, December 24, 2012

BUKAN SENANG TERBIT BUKU

HARI ini saya bercuti hingga ke tahun hadapan.
Seawal pagi breakfast-meeting dengan rakan niaga.
Kemudian memandu ke KL berpandukan Waze. Boleh harap juga Waze ini. Dari lebuhraya Sungei Besi-KL, diarahkan saya ke laluan Shah Alam. Kemudian ambil MEX dan terus ke destinasi. Sebabnya ialah kerana hoghway sungai besi sesak katanya.

Hasrat saya mahu ke pencetak A. Harga yang ditawarkan adalah lebih murah 10 sen berbanding pencetak B. Apabila saya tiba, tidak ada orang di situ dan pekerja sedang sibuk melakukan tugasnya.

Akhirnya saya ke pencetak B. Dalam bilik berhawa dingin itu, saya disambut mesra oleh taukehnya. Setelah berkira-bicara, harganya tetap juga 10 sen lebih mahal berbanding Pencetak A.

Akhirnya saya setuju juga kerana ia lebih mudah berunding. Setelah itu fail-fail yang ingin dicetak diserahkan dalam bentuk PDF. Fail pertama OK. Fail kedua tidak begitu sesuai. Gambar warna tidak begitu terang. Fail ketiga reject terus. Fail PDF yang dikemukakan tidak mempunyai saiz dan tanda. Dia mahukan faul AI. Walhal dengan pencetak terdahulu, semua fail PDF sahaja. Susah juga jadi penerbit ini ya ...

No comments: