Labels

Wednesday, August 29, 2012

KOPI ITU RACUN




SAYA perhatikan di negara kita ini terlalu banyak jenama kopi. Macam-macam ada. Ada kopi tongkat ali, kacip fatimah, ginseng, misai kucing, organik, dan 1001 jenis kopi lagi.

Namun saya fikir, tidak ada satu jenama kopi dari Malaysia pun yang berjaya diekspot ke luar negara.

Masyarakat Malaysia memang sukakan kopi, bukan kopi biasa, tetapi kopi "berkhasiat". Sebenarnya menurut doktor saya, peminum kopi begini sangat memudaratkan diri. Kesemua kopi sebegini mengandungi racun berjadual. Ia boleh merosakkan tubuh badan kita. Contohnya begini, kopi tongkat ali misalnya. Dari mana Tongkat Ali diperolehi dengan banyak? dari ladang atau dari kilang?. Jika dari ladang, bagaimana sukatannya dan mana ladangnya?. Kebanyakannya dari kilang dan ketahuilah ia sebenarnya bukan Tongkat Ali (atau apa-apa sahajalah), tetapi bahan kimia (dan sebahagiannya beracun). Begitulah keadaannya.

Dulu saya ada juga minum kopi-kopi begini. Harganya memang sangat mahal. Kononnya untyuk sihat dan cergas. Melancarkan perjalanan darah. Menurunkan darah tinggi, dan macam-macam lagi. Sebahagiannya mungkin benar, tetapi ia memberi kesan kepada yang lain.

Saya sudah membuat ujian darah dan didapati terdapat pelbagai benda-asing yang merbahaya dalam darah saya selepas meminum kopi-kopi begini dalam sebulan dua.

Doktor saya menasihatkan saya, jika mahu minum kopi, minumlah kopi yang asli. Ia itu kopi yang tidak dicampur dengan apa-apa ramuan yang mengarut ini. Pilihlah kopi dari jenama apa sekali pun, mengikut selera dan cita rasa, tetapi bukan yang karut-marut ini. Ia beracun.


* Dunia menghasilkan 100 juta bag (132 lb setiap satu) setahun. Maknanya setiap orang boleh minum 100 cawan kopi setahun.



No comments: