Labels

Tuesday, October 26, 2010

SIAPA YANG MEMBINA KLCC ?


SEBUAH senario yang mungkin terjadi. Seorang pekerja asing pulang ke kampung halamannya dan bercerita kepada teman dan kaum keluarganya.

"tahukah kamu KLCC itu adalah bangunan paling tinggi di dunia?"

"Lantas kamu kira, siapa yang membinanya jika bukan saya?". "Sayalah yang mengangkat batu bata, membacuh simen dan menyusun batu-batu menjadi bangunan paling tinggi di dunia itu".

Senario yang sangat biasa kita dengar bukan?.

Semalam saya bertemu dengan seorang kontraktor. Dia mengaku bahawa dialah yang membina sistem ICT di sebuah hospital di Malaysia yang merupakan sistem ICT yang pertama seumpamanya dalam dunia. Saya hanya senyum sinis dalam hati. Apakah peranan kontraktor itu agaknya? Tarik kabel ataupun bekalkan plug?. Sebabnya nama kontraktor tersebut tidak tersenarai langsung di mana-manapun. Bahkan sayalah salah seorang daripada Ketua Jabatan ICT di hospital tersebut ....

Siapa sebenarnya yang membina KLCC ya?.

Semasa pelancaran KLIA, Perdana Menteri memberi anugerah Tan Sri (bagi pihak Agong) kepada pengurus projek KLIA. Dialah yang bertanggung jawab terhadap pembinaan KLIA. Walaupun dia tidak mengankat batu, tidak membacuh simen secara fizikalnya, tetapi suara dan buah fikiran beliaulah yang menjadikan batu terangkat dan simen terbancuh sehingga KLIA berdiri megah.

entahlah labu ...

2 comments:

MushroomCute@Mariea said...

jika di tanya siapa, tidak terkira panjangnya senarai nama...

Anonymous said...

tak perlu panjang2, key person sahaja ...