Labels

Monday, October 11, 2010

ARAK DAN HALAL


SEBELUM

SELEPAS

RAMADAN tahun ini JAKIM membuat satu kejutan yang amat baik. Banyak sekali bufet Ramadan yang dikategorikan sebagai tidak halal. Apa tidaknya, kedai arakpun buat bufet ramadan. Bagaimana?. Sangat tepatlah tindakan JAKIM tersebut.

Selepas Ramadan, muncul Syawal. Tiap-tiap hari ada rumah terbuka. Bab rumah terbuka yang dibuat di hotel dan restoran ini, kita tidak terdengar pula mengenai halal-haramnya.

Saya dijemput ke satu majlis. Saya enggan pergi sebab setahu saya hotel tersebut tidak ada dalam senarai Halal-JAKIM. Mereka kata hotel mereka memang halal, cuma belum dapat sijil. Masih dalam proses. Saya kata, dalam proses, belum lagi halal, kena tunggu proses selesai dulu. Mereka kata, hotel mereka adalah kepunyaan sebuah 'organisasi' yang tentunya halal ....

Dan sayapun pergi. Saya temui Carlsberg di sana, halalkah?. Saya tegur dan apa mereka buat?. Cuba perhatikan foto sebelum dan selepas....

1 comment:

Unknown said...

hahahah...cubaan yang lawak untuk memperbodohkan pengunjung.