Labels

Tuesday, July 06, 2010

PhD : MENGAPA SUSAHKAN ORANG?

RASA-RASANYA begitu ramai sekali orang yang ingin belajar hingga ke peringkat Doktor Falsafah (PhD). Hadiahnya ialah mereka boleh menggunakan gelaran "Dr." di hadapan nama mereka.

Jika tidak silaplah, PhD adalah berkaitan dengan kajian. Kajilah apa-apa yang telah dipersetujui oleh penyelia. Temuilah bahan kajian, buatlaj hipotesis, ujilah, buktikanlah. PhD adalah berkaitan dengan penemuan baru. Ia boleh jadi perkara baru atau memperbaharui perkara yang telah ditemui.

Barangkali anggapan saya salah, khususnya PhD dalam bidang bukan teknikal. Sebabnya.... kami terlalu banyak dihujani dengan permintaan untuk membuat kajian bagi thesis PhD. Macam interview, macam-macam borang perlu diisi. Bukan sedikit. Bukan mudah. Banyak masa terbuang kerana melayan keperluan orang yang inginkan PhD.

Saya tidak dapat menerima logik bahawa, kita perlukan PhD dan terpaksa bertanya macam-macam soalan kepada orang lain. Adakah orang yang ditanya itu lebih pandai dari yang bertanya atau apakah yang ingin dibuktikan oleh penanya?. Saya bosan apabila mereka bertanya dan saya menjawab dan jawapan saya disangkal. Itu jawapan saya, ityu pengalaman saya, mengapa harus menjurus kepada keperluan kamu untuk buat PhD kamu?.

Saya tidak mahu ditemuduga. tidak mahu. Mengapa dipakasa juga?. Susahlaj buat PhD tetapi asyik kena tanya semua orang A .. B .. C.

1 comment:

Anonymous said...

Pakar Himpun Data