Labels

Monday, March 29, 2010

RAKYAT DIDAHULUKAN


SEMENJAK slogan 1Malaysia diperkenalkan, pelbagai gelagat 'rakyat' yang berurusan dengan pegawai kerajaan dapat kita perhatikan.

Bagi rakyat yang berstatus peniaga, mereka ingin didahulukan bagi mendapat kontrak dan urusan perniagaan mereka. Bagi rakyat yang mempunyai anak atau kaum keluarga, mereka ingin didahulukan supaya anak mereka mendapat pekrjaan dalam kerajaan. Setelah memperolehi pekerjaan, mereka mahu didahulukan supaya dapat memilih sendiri lokasi tempat kerja mereka. Jika boleh pejabat biarlah di sebelah rumah sahaja.

Rakyat tidak boleh dipersalahkan sepenuhnya terhadap permintaan supaya didahulukan ini. Namun begitu, para penjawat awamlah yang harus memainkan peranan yang berkesan supaya rakyat boleh didahulukan, namun segala peraturan tidak perlu dilanggar. "jika terdapat peraturan yang menghalang, jangan dilanggar peraturan tersebut. Jika boleh, buatlah pindaan terhadap peraturan tersebut".

Sungguhpun begitu, mendahulukan rakyat bukanlah suatu kerja mudah dalam kapasiti seseorang penjawat awam. Kami bekerja secara berpasukan dalam satu relay. Misalnya dalam larian 4X400 meter. Terdapat empat pelari yang berlari sendiri dalam sempadan 400 meter mereka secara berpasukan. Kadangkala pertolongan yang diminta adalah bagi slot pelari pertama sedangkan kita berada di slot ketiga. Lebih parah lagi apabila pertolongan yang diminta adalah bagi acara lompat galah, sedangkan kita hanya boleh berlari.

Hmmmm...

2 comments:

AuntieYan said...

Salam En.MBA,

Masih ingat dengan Auntieyan???...memang lama sungguh tak tinggal komen untuk MBA.
Auntie baik-baik saja. :-)

Dah kat PUJ ke???

mba2u said...

Kak Yan;

Masih ingat lagi... sudah semestinga.
Sekarang saya di Putrajaya.