Labels

Saturday, February 09, 2008

MAKAN DUIT RAKYAT

DALAM seminggu dua ini saya banyak melawat pejabat-pejabat di sekitar Malaysia. Kami ada hampir 1000 pejabat di seluruh negara. Setiap ibu negeri ada pejabat kami. Setiap daerah ada pejabat kami. Setiap mukim ada pejabat kami. Kebanyakan desa juga ada pejabat kami. Saya memilih untuk melawat pejabat dalam 1-2 jam sahaja dan kemudiannya terus pulang.

Dalam satu atau dua lawatan, saya diberikan hadiah berupa barangan kegunaan harian yang menjadi kebanggaan penduduk setempat. Dalam hati saya tertanya-tanya, adakah ianya daripada ketua pejabat atau memang sudah ada piawaian begitu atau daripada manakah datangnya hadiah tersebut. Jika hadiah sekitar RM10 ringgit sebagai cenderamata, mungkin OK juga. Ini saya dengar hingga seratus ringgit dan duit tersebut datangnya daripada petty cach pejabat. Ini bermakna ia adalah duit rakyat. Tujuan petty cash adalah bagi tujuan perbelanjaan runcit atau kecemasan tanpa mengeluarkan pesanan tempatan.

Jika orang kecil yang datang melawat dapat hadiah sebesar itu, apatah lagi dengan orang besar hinga kepada KP, KSU, Menteri dan PM. Semuanya menggunakan peruntukan jabatan dan semuanya adalah duit rakyat. Patutlah sudah ramai orang besar yang enggan menerima hadiah.

Mengapa kita jadi begitu ya?.



1 comment:

Puan Ainon Mohd. said...

Betul, saya setuju sangat dengan Tuan MBA entang duit rakyat itu.