Labels

Tuesday, November 08, 2011

SYABU-SYABU

SAYA bukanlah seorang yang fancy ataupun memilih, ataupun penggemar mahuppun cerewet tentang makanan. Bagi saya, makan bila lapar dan makan untuk kenyang sahaja. Saya kategorikan saya sebagai orang yang tidak kuat makan, tidak banyak makan dan tidak suka makan yang pelbagai. Juga tidak suka mencuba makanan yang baru.

Walaupun begitu, Allah uji saya dengan penyakit berlebihan zat makanan. Ia itu protin terlebih dalam badan. Jika mengikut hukum, saya adalah manusia yang kurang zat. Tidak mengapalah.

Lantaran itu saya tidak pernah mendengar akan makanan yang bernama syabu-syabu. Saya tidak pernah makan. Walau bagaiamanpun semasa di Jepun beberapa hari yang lalu, saya diajak oleh seorang sahabat yang mengusahakan syabu-syabu di Tokyo. Beliau menubuhkan Malaysia Halal Corporation Ltd secara usahasama dengan orang Jepun. Katanya syarikat beliau adalah satyu-satunya pengeluar daging halal di Jepun. Daging halal yang lain semuanya diimpot. Kos yang dikenakan bagi memakan syabu-syabu ini ialah Yen 4,000 seorang (sekitar RM160). Saya cuba. Ternyata sedap dan lazat.

No comments: