Labels

Thursday, September 22, 2011

TANDA RUMAH ORANG ISLAM

SAYA tinggal di taman perumahan 1Malaysia, iaiatu masyarakatnya majmuk.
Malam tadi saya berjalan kaki ke setiap rumah di taman perumahan saya kerana telah diamanahkan oleh pengerusi surau untuk menghantar jemputan ke surau bagi satu aktiviti pada hari esok (Khamis malam Jumaat).

Cukup seksa saya nak menghantar 30 kad jemputan kerana saya tidak kenal atau boleh membeza-bezakan yang mana satu adalah ahli qariah surau. Bagi rumah yang ada tanda Bismillah, atau Allah-Muhammad, senanglah bagi saya. Bagi rumah yang bertanda salib, ada tokong atau tanda-tanda ugama lain, ia juga senang bagi saya. Bagi rumah yang tidak ada apa-apa tanda (seperti rumah saya, teramatlah sukarnya).

Pengajaran dari kisah ini, saya akan letak suatu tanda sebagai identiti tuan rumah di dinding sebelah luar rumah saya supaya mudah dikenalpasti.

sekian adanya.

No comments: