Labels

Thursday, April 21, 2011

10 Prinsip Ke Arah Penjenamaan KKM

[NOTA]: Bahan ini saya petik daripada buku "Views, Values & Vision" oleh Tan Sri Dato' Seri Dr. Hj. Mohd Ismail Merican dan diterjemah oleh Google akan BMnya. Terjemahan Google adalah tonggang-langgang, namun bolehlah difahami.

10 Principles Towards Branding of Ministry of Health
(10 Prinsip Ke Arah Penjenamaan KKM)
1. Professionalism, caring, teamwork and clear lines of communication
1. Profesionalisma, cakna, kerja kumpulan dan garis-garis komunikasi yang jelas
2. Be the best and be proud of your work, be hands-on and stay current technically
2. Jadi yang terbaik dan bangga pekerjaan anda, jadi pengamal dan berpengetahuan teknikal terkini.
3. Respect your clients by having a sense of urgency in whatever you do, be courteous, responsive and sensitive to their needs
3. Hormati pelanggan anda dengan memiliki rasa tanggungjawab dan keutamaan dalam apa pun yang anda lakukan, sopan, responsif dan peka terhadap keperluan mereka
4. Be an ambassador for MOH at stakeholder meetings, locally and internationally - Perform well, stand up, and be counted `Towering’ MOH officers (professional, knowledgeable, respected, dignified, highly competent, make a different at meetings, innovative ideas, continuously strive for quality and always look smart)
4. Jadi duta KKM pada mesyuarat dengan stakeholder, setempat dan
antarabangsa - Lakukan dengan baik, berdiri, dan dikira `Menjulang’ pegawai KKM
(profesional, berpengetahuan, dihormati, bermaruah, sangat kompeten, membuat yang berbeza di pertemuan, idea-idea inovatif, terus menerus berusaha untuk meningkatkan kualiti dan selalu terlihat pintar)
5. Know your leaders, respect Government policies and follow proper lines of authority
5. Kenali pemimpin anda, hormati dasar kerajaan dan mengikuti garis kuasa yang tepat

6. Always look at the big picture - adopt lateral thinking to maximise MOH’s productivity
6. Sentiasa melihat gambaran besar - mengadopsi pemikiran lateral untuk memaksimumkan produktiviti KKM.
7. Avoid abuse of authority; be cordial, trustworthy, objective antransparent (enhance soft skills and provide the human touch)
7. Elakkan penyalahgunaan kuasa; menjadi ramah, boleh dipercayai, objektif dan
telus (meningkatkan soft skill dan memberikan sentuhan insan)
8. Motivate, inspire and be exemplary in your daily dealings with your superiors, peers, and staff in general
8. Memotivasi, menginspirasi dan menjadi teladan dalam urusan sehari-hari anda dengan pihak
atasan, rakan, dan kakitangan pada umumnya
9. Make decisions based on facts and stay clear from personal opinions
9. Membuat keputusan berdasarkan fakta dan bukan dari pendapat peribadi

10. Create opportunities from challenges and always facilitate not obstruct
10. Mencipta peluang dari cabaran dan selalu memudahkan , bukan menyulitkan.

1 comment:

Anonymous said...

Tak perlu translatekan ... lagi serabut