Labels

Monday, September 22, 2008

MENGAPA BANGSA MELAYU BENCI BAHASA MELAYU?



PERCAYA ataupun tidak, ia adalah suatu kenyataan bahawa orang Melayu tidak mendaulatkan Bahasa Melayu, ia iatu bahasa ibunda mereka sendiri.

Jika di kampung-kampung, orang Melayu akan bercakap stail Cina apabila bercakap dengan orang Cina. Mereka akan bercakap telor India apabila bersembang dengan orang India. Begitulah seterusnya dengan semua bangsa asing. Ini menyebabkan bahasa Melayu lisan menjadi rosak.

Di bandar pula, jarang kita dapati orang Melayu boleh bercakap dalam bahasa Melayu sepenuhnya. Tidak banyak, sedikit pasti dicampur dengan bahasa Inggeris. Mengapakah keadaan ini berlaku?.

1. Bercakap Melayu campur Inggeris akan menampakkan mereka itu orang intelek. Jika cakap Melayu sahaja, nampak kampung sangat. Orang Melayu tidak suka dicop sebagai orang kampung. Itu jakun namanya.

2. Orang-orang besar yang bersekolah pra-merdeka semuanya berpendidikan Inggeris. Gaya hidup mereka adalah gaya Inggeris, termasuklah dalam soal bahasa.

3. Orang-orang besar yang muda dan bersekolah selepas merdeka, medapat pendidikan di luar negara. Mereka memang fasih berbahasa Inggeris berbanding dengan bahasa sendiri.

4. Orang-orang biasa yang bersekolah Melayu atau bersekolah Inggeris dalam negara merasakan istilah dalam BM aalah tidak mencukupi dalam perbendaharaan kata masing-masing untuk bertutur (apatah lagi menulis) dalam bahasa Melayu.

5. Pemimpin Melayupun cakap Ingeris (atau campur-campur Inggeris) dalam media masa, walaupun soalan ditanya dalam BM

6. Mana ada artis ataupun manusia Melayu yang menjadi idola budak-budak Melayu yang bercakap Melayu sepenuhnya?.

7. Bos kat ofis juga cakap omputih dan berasa kekok menulis dalam BM

8. Barangkali dasar DBP yang kerap sangat tukar istilah BM menjadi penyebabnya juga.

9. Banyak sangat perkataan rasmi BM diambil daripada BI walaupun istilah asal dalam BM sudah mantap dan diterima umum. Misalnya belanjawan jadi bajet. Perniagaan jadi bisnes.

10. Di sekolahpun Sains dan Matematik diajar dalam BI.



Silalah sambung lagi...

1 comment:

Anonymous said...

Suatu ketika ada seorang ingin menelefon Mr. Brown.

Penelefon : Hello, boleh saya hendak bercakap dengan Mr. Brown?

Penerima : Oh, ini Mr. Black.

Penelefon :Oops Sorry, wrong color!