Labels

Saturday, June 28, 2008

AWAL BERMULA

28.6.2008: SEPUCUK mel ditujukan kepada Editor:-

Assalamualaikum Tuan;

Terima kasih kerana memberikan tip-tip yang sangat berfaedah semasa bengkel petang tadi.

Saya bercadang untuk menulis sebuah buku dengan tajuk "Buat Duit Dengan Handphone" atau yang seerti dengannya.

Kandungan buku ini bukannya menjadi agen top-up kad pra-bayar ataupun pengiklanan SMS.

Saya akan ajar dan tunjukkan bagaimana setiap pemilik handphone boleh menulis novel menggunakan handphone. Kemudian boleh memilih samada untuk menerbitkannya sendiri dan seterusnya memasarkannya sendiri. Pilihan lain ialah dengan menyerahkan novel-phone ini kepada penerbit.

Membaca novel atau e-buku menggunakan handphone bukanlah perkara yang terlalu asing di Malaysia. Namun menulis novel menggunbakan handphone mungkin memerlukan teknik atau rahsia yang perlu diketahui umum. Saya telah mencuba kaedah ini dan dalam masa sejam semasa menunggu keretapi, dalam keretapi dan di setsen keretapi, saya berjaya menulis 3 bab catatan peribadi.

Menulis novel menggunakan handphone sangat popular di Jepun. Novel-phone (novel yg ditulis menggunakan handphone), samada dalam edisi cetakan ataupun e-buku sangat laris di Jepun. Kisah-kisah benar ini boleh dikongsi dengan pembaca.

Sekian, serba sedikit mengenai proposal buku siri buat duit daripada saya.
Terima kasih.
---
MBA


Jawapan yang agak positif diterima 30.6.2008

Assalamualaikum Tuan,

Semoga sentiasa sehat dan dilindungi Allah sentiasa.

Terima Kasih diatas cadangan yang begitu bernas dan baik. Saya berpendapat pihak tuan boleh meneruskan penulisan ini dengan menyediakan proposal dgn menerangkan keberkesanan aktiviti ini.

Akan tetapi mungkin tajuknya boleh ditukar untuk mengelakkan kekiliruan. Mohon untuk kita sama-sama mencari idea, bagi menggantikan tajuk yang dicadangkan.

Sekian, Wassalam

---
Aizat

No comments: