Labels

Monday, June 23, 2008

KTM OH KTM


HARI ini saya keluar dari rumah seperti biasa. NAmun tidak ke pejabat, tetapi singgah di Stesen Komuter KTM. Dari situ menaiki komuter ke KL Sentral. Dari KL Sentral menaiki Monorel ke Medan Tunku. Perjalanan balikpun begitu juga. Esok juga begitu. Lusa juga begitu. Insyaallah.

Mengapa?: Protest sebab harga minyak mahal ;-)

Manusia memanglah terlalu ramai yang ingin dan mencuba (tidak pasti berjaya ataupun tidak) untuk menaiki (berebut-rebut-rebut) komuter. Memang tidak muat. Macamana KTM boleh tidak untung?. Mengapa KTM masih tidak cekap?. Mengapa ya?.

Berikut adalah pemerhatian saya:

1. Di stesen, tidak adapun petugas KTM yang memberi panduan kepada penumpang. Penumpang main belasah sahajalah untuk berebut untuk meloloskan diri masing-masing.

2. Pemandu keretapi tidakpun keluar daripada tempat duduknya (macam keretapi di Jepun). Belum lagi habis penumpang masuk, pemandu akan bunyikan hon untuk menutup pintu dan membuat pengumuman. "Pintu akan ditutup sekarang. Sesiapa yang tidak dapat masuk sila naik tren lain". Bunyi pengumuman ini sombong sungguh (jahatnya saya). Seolah-olah padan muka engkau semua penumpang yang bodoh, lantak engkaulah. Aku peduli apa. Sebenarnya jika pemandu itu turun, memeriksa gerabak (lebih baik lagi jika ada petugas di setiap stesen), meminta dengan hormat supaya penumbang beratur, penuhkan ruang kosong dalam gerabak, sudah tentu semua penumpang boleh diterima masuk dan duit tambang itulah yang digunakan untuk bayar gaji drebar itu. Bukan begitu?

3. Diperhatikan kedudukan kerusi dalam tren KTM ini lintang pukang. Ada yang membujur, ada yang melintang. Susun atur begini memakan ruang yang banyak. Akibatnya tidak ramai yang boleh masuk. Tidak ramai yang boleh berdiri. Jika KTM lebih kreatif, pada masa puncak (pergi kerja, balik kerja) sebaiknya KTM boleh gunakan gerabak kosong. Ia itu tanpa kerusi. Cuma sediakan tempat pemegang sahaja. Lebih ramai penumpang boleh masuk (tidak beratpun, sebab kerusi sudah tidak ada). Semua berdiri. Lebih untung.

4. Malaysia ada empat (4) perkhidmatan keretapi, ia iatu ERL, monorel, LRT dan KTM-Komuter, selain daripada tren antara bandar. Tiga yang pertama biasanya tidak mempunyai masalah kelewatan ataupun tidak menepati jadual. Maknanya Malaysia Memang Boleh!. Mengapa perkhidmatan keretapi KTM tidak boleh mengikut jadual?. Mengapa lambat?. Mengapa tidak mahu berubah?. Jem?. Ha ha ha, jika KTM diberi peluang bawa bas ekspress agaknya, apalah yang akan berlaku?

KTM oh KTM ...

No comments: