Labels

Monday, October 05, 2015

PLUMBER KAJANG


019-3964669

BILA rumah kita ada masalah paip bocor, tandas tersumbat dan yang seerti dengannya, maka kita akan panggil plumber. Kadang-kala caj yang dikenakan sangatlah tinggi dan tidak munasabah.

Dulu, bilik tingkat bawah rumah saya menitik air dari bumbung. Bilik air kelihatan biasa-biasa sahaja dan bilik pun bukan di bawah bilik air.

Plumber dipanggil dan mereka kata kena buat water proofing. Jika buat yang biasa, ia itu lantai bilik air perlu dipecahkan dan semen water proofing dimasukkan dan tiles dipasang semula maka kosnya mencecah RM3,000 bagi satu bilik air. Hmmmm.... memang sangat mahal.

Plumber ini mencadangkan kaedah pantas, ringkas dan murah. Tidak perlu pecah-memecah dan kerja hanya ambil masa 2 jam sahaja dan rumah tidak kotor. Apakah teknik yang digunakan?. Saya pun sudah lupa, tapi ia bunyi macam semburan/pancutan bubble ke lantai yang bermasalah. Form atau bubble ini akan meresap masuk ke lantai dan menutup mana-mana lubang atau rongga yang membolehkan air melaluinya dan membuat bocor. Kosnya hanya RM1700 bagi sebuah bilik air yang bermasalah.

Saya pun buat dan bilik airpun selamatlah dari kebocoran..... tetapi hanya 3 bulan sahaja. Selepas iti ia bocor lagi. Kali ini di tempat lain pula. Aduh....

Akhirnya saya cari plumber biasa yang buat kerja secara tradisional. DAri situ saya jumpa TULUS PLUMBING.


Bersambung ...

No comments: