Labels

Sunday, May 15, 2011

KESERONOKAN BEKERJA

Pada masa awal perkhidmatan, sememangnya saya rasa agak liat untuk bekerja. Walau bagaimanapun saya idak pernah ponteng, ambil MC atcaupun EL. Semua tugas dilakukan dengan sesempurna mungkin. Entahkan bos suka atau tidak berkenan saya tidaklah tahu. Sebagai pegawaiprofesioal dan ikhtisas, bos saya pada masa itu menetapkan kami tidak boleh menerima khidmat cemerlang. Sebabnya kami mesti cemerlang.

Setelah saya senior, saya rasakan kerja amat seronok. Bukan sahaja unyuk mencai reeki yang halal untuk diri dan ahli keluaga, juga kerja sebagai ibadah, namun saya seronok bekerja. Saya pernah dapat MC selama 6 minggu kerana kaki terkehel. Semasa MC saya datang ke pejabat bertongkat untuk hadir ke mesyuarat kemajuan projek. Mesyuarat mingguan ini saya tcidak pernah ponteng. Seronok sangat, sentiasa menungu.

Kini posting saya yang ke-8. Saya masih seronok bekerja. Saya tidak pernah tidak hadir walapun satu, mesyuarat wajib. Saya tidak wakilkan. Sebabnya pengerusi maah-marah jika hantar wakil. Orang lain ada yang hantar wakil juga sebab bercuti, tugas ke luar negara, melawatkawasan dan sebagainya. Saya tidak kerana anda tahulah sebabnya kannnn (tidak cuti, tidak ada peluang ke luar negara dan sewaktu dengannya). Kini ada juga sedikit terkilan (bukan menyesal) sebab staf tidak ada peluang hadir mesyvuarat tersebut. Tidak ada pelapis. Esok saya akan bertukar keluar.

Ada orang tidak seronok bekerja, dia minta tukar dan dapat tukar. Apakah dia bawa? Keseronokan atau tidak seronok?
Ada orang tidak seronok bekerja, minta tukar dan tidak dapat. Apa yang tinggal?
Saya seronok bekerja dan saya bertukar. Saya akan bawa keseronokan bekerja tersebut ke tempat baru.

6 comments:

Anonymous said...

tuan,
akan bertukar di mana?:)

mimie said...

Tuan,

Terima kasih atas segalanya. Selamat maju jaya di tempat baru.

Anonymous said...

dengan ceriter bertukar ke tempat lebih gah ..... tahniah ...

Anonymous said...

bertukar ke mana tuan ?

MBA said...

saya bertukar ke ANONYMOUS :-(

Anonymous said...

Kami mengalukan kedatangan tuan. .