Labels

Thursday, October 16, 2008

BUAT DUIT DENGAN KAMERA



SAYA menghadiri "Bengkel Buku Siri Buat Duit" pada 28 Jun 2008. Pada asalnya saya mengemukakan proposal buku "Buat Duit Dengan Handfon", kemudian ditukar kepada "Buat Duit Dengan Novelfon". Walau bagaimanapun pada 17 Julai 2008, tajuk "Buat Duit Dengan Kamera" tidak ada penulis dan saya memohon untuk menuliskannya.

Pada 28 Julai 2008, tajuk "Buat Duit Dengan Kamera" diterima dan "Buat Duit Dengan Novelfon" digugurkan. Mulai dari tarikh tersebut, saya terus mencari bahan dan menulis. Hari ini 5 Oktober, setelah 70 hari buku ini telah siap dan telah sedia untuk dikemukakan kepada editor.

Terima kasih kepada semua yang terlibat, khususnya jurufoto amatur yang telah sudi menjawab soalan-soalan temubual.

"Kerja 2 hari seminggu dan anda berpeluang meraih RM52,000 setahun"

Berdasarkan statistik, secara puratanya setiap keping foto yang diterima dalam Agensi boleh mendapat royalti sebanyak RM4 dalam setahun. Jumlah ini kelihatan amat kecil sekali. Namun sekiranya anda mempunyai sepuluh keping foto, anda memperolehi secara puratanya RM40 setahun. Bagaimana pula sekiranya anda berjaya memuat naik sepuluh foto sehari?. Ia bermakna anda mempunyai 3650 foto dalam koleksi stok . Anda boleh memperolehi RM14,600 secara puratanya setahun. Ini sudah cukup besar bagi seorang jurufoto amatur yang mengambil gambar secara hobi dan separuh masa.. Cuba bayangkan sekiranya anda berjaya memuat naik bilangan foto yang sama untuk beberapa tahun.

Nantikannya di pasaran !!!

2 comments:

zino said...

teruja nak tau lebih lanjut..

mba2u said...

Zino;

Barangkali jika saya jual buku yang belum diedit ini dalam bentuk e-book boleh laku ke?. Jual dalam RM5.00 senaskah :-)