Labels

Wednesday, November 05, 2003

SERVICE DELIVERY

Lima prinsip Perkhidmatan Awam

Kali ini sebenarnya (sememangnya benar), tak tahu apa nak tulis. Hajat dihati nak tulis kisah menjadi jaga di rumah jutawan (esoklah kot, kalau rajin). Memandangkan semalam mba hadir ke hari Q di JPM dan dengar ucapan dan ceramah, maka teringin pulak nak tulis pasal intipati ucapan semalam. Namun tak buat sebarang catatan. Terima kasih kepada seorang kawan yang melkan 5 perkara yang diucapkan oleh wakil KSN semalam yang mengikut beliau adalah amanat PM Ke-4 semasa persidangan perkhidmatan awam di INTAN baru-baru ini. Ini dia:-

i) Tidak ada kompromi terhadap prestasi perkhidmatan yang sederhana;

ii) Menekankan kejituan, ketepatan masa dan kuantiti kerja;

iii) Menghargai kepentingan ketertiban dan kebersihan;

iv) Sektor awam yang berorientasikan kepentingan pelanggan; dan

v) Kepatuhan bersungguh-sungguh kepada etika perkhidmatan awam

Rasa-rasanya jika bersungguh-sungguh penjawat awam memahami dan mengamalkan perinsip ini, boleh ... aman negara .... ;-)

No comments: