Jadual hari ini ialah ke Pulau Miyajima.
Dari Oji Eki menaiki shinkansen.
menginap di Yougendo
Tempat-tempat menarik di sini:
~ Nara Park
~ Nara Heijho-kyo
~ Todaiji Temple
~ Naramachi
~ Mt Kasuga Forest
Jadual hari ini ialah ke Pulau Miyajima.
Dari Oji Eki menaiki shinkansen.
menginap di Yougendo
Tempat-tempat menarik di sini:
~ Nara Park
~ Nara Heijho-kyo
~ Todaiji Temple
~ Naramachi
~ Mt Kasuga Forest
Shinkansen (bullet train) dari Tokyo ke Hiroshima
Tiba di Hiroshima. Menginap di K'House Hiroshima
Mau ke mana ya? ...... berbasikal ke
~ Peace Park
~ Atomic Bomb Dome
~ Miyajima Island
- Kastam
- Urusan JR Pass
- Perjalanan dari Narita ke Ikebukuro
- Simpan bag
- Free time
- Temujanji dengan Ibu Pejabat JICA, 2pm
+ Temujanji Makan Malam dengan Mr. Takashi Yamamoto di sekitar Ikebukuro. Beliau adalah ketua kursus dan pensyarah yang mengajar saya semasa di Okinawa International Center (OIC) pada tahun 1999 dahulu.
Selepas meninggalkan OIC, saya berjumpa lagi dengan beliau di Tokyo. Kini beliau mengetuai syarikat NTT-East.
+ Selepas diner ada lagi temujanji dengan usahawan Malaysia yang menyediakan makanan steak halal di sini . Hmmmmmm.... Malam ini perlu tidur awal sebab esok akan berakngakat ke Hiroshima.
Aling: Nama saya Aling. Juruanalisa Sistem. Berasal dari Pantai Timur.
Basri: Nama saya Encik Basri. Saya seorang jurutera. Saya adalah graduan dari UK.
Selepas selesai mesyuarat, Aling bersembang dengan Leong.
Aling: Mengapa Basri memanggil nama dia sendiri sebagai Encik Basri?
Leong: Dia baru balik dari UK. Orang Putih biasanya panggil dia Mr. Basri. Jadi dia panggil diri dia sendiri Encik Basrilah.
Abdah: Bukan itu sebabnya. Sebab sebenarnya ialah dia seorang lulusan kejuruteraan. Jawatannya ialah jurutera. Walau bagaimanapun dia belum lagi mendapat kelayakan ikhtisas sebagai jurutera daripada Lembaga Jurutetra Malaysia. Oleh itu dia tidak boleh gunakan gelaran Ir. Sekiranya dia sudah disahkan, makan nama dia ialah Ir. Basri, bukan lagi En. Basri.
Aling dan Leong hanya mengangguk faham.
Sememangnya tidak semua mempunyai kemudahan e-mel atau capaian Internet. Saya cuma dapat memungut 700+ alamat e-mel sahaja di kalangan 2,000 yang menyertai Alumni.
DAri 700+ emel ini, cuma 5 orang sahaja yang memberi respond apabila saya mengutus e-mel ingin memberi langganan majalah secara PERCUMA selama 6 bulan.
Adalah sangat tidak munasabah apabila bahan berharga ingin diberi secara percuma tanpa syarat tidak bersahut. Jika begitu, saya buat kesimpulan bahawa meraka yang 700 orang ini tidak membaca e-mel atau tidak mengendahkannya.
Jadi bagaimana pemasaran melalui e-mel boleh berkesan?
Fikir-fikirkanlah ...