Labels

Saturday, October 18, 2014

INTERNET SLOW, TETAPI SLOW LAGI MENTALITI PENJUAL ONLINE


SEBENARNYA Internet di Malaysia adalah sangat perlahan, tidak seperti yang digembar-gemburkan. Walau bagaimanapun, perkara teknologi ini boleh diatasi sekiranya kita ada duit dan ingin membelanjakannya di tempat yang betul dengan cara yang betul.

Jika sekiranya Internet sudah laju, jika mentaliti penjual online masih slow dan di tahap dunia ketiga (saya rasa kelima), maka tidak ada gunanya...

Saya ceritakan di sini kisah saya membeli buku dari dua penerbit besar di Malaysia ini secara online. Saya belanjakan lebih RM300 bagi setiap belian. Sebab apa? sebab kununnya murah..... RM1 senaskah dan ingin dapatkan pos percuma.

Kisah Pertama

Sesudah memilih buku dan bayaran dibuat, buku tidak dihantar. Semasa membeli tersebut, para pembeli tidak dibenarkan beli lebih dari senaskah buku yang jual. Apakah maknanya? ..... Sebabnya mereka ingin seramai mungkin manusia membelinya secara online. Mereka bukan ingin berniaga, tetapi mereka ingin mencari pelanggan (baru) agaknya. Akibatnya, mereka dapatlah ramai pembeli.

Apa yang terjadi? Mereka tidak mampu untuk menghantarnya kerana ratusan tempahan diterima. Mereka hanya mampu proses sekitar 10 sahaja tempahan sehari. Jika 100, ia makan 10 hari (2 minggu kerja). Jika 1000? ...

Jika kita ibaratkan penjualan online ini seperti buka kedai, jika kita tidak mampu lagi nak layan pelanggan, tutup sahajalah...... bukan begitu?.

Kisah Kedua

Kisah ini lagi tragis.

Saya ditipu hidup-hidup... Buku yang dijual dengan harga RM3 memang harganya RM3. Begitu juga buku RM5. Tidak ada diskaun langsung. Sedangkan jika saya pergi beli di kedai, senang-senang sahaja saya dapat 15% diskaun. Ini tidak perlu cerita jika beli di stor.

Buku yang ada diskaun pula.... adalah buku ROSAK. Ia memang tidak patut dijual (walaupun dengan harga diskaun), TANPA memberi tahu pelanggan keadaan sebenar buku tersebut. Jika pelanggan sudah diberitahu dan redha dengan harga yang dibayar, barulah sah jual beli tersebut. Ini tidak diberitahu dan sah-sah memang menipu.

Saya komplen melalui emel. Dijawab melalui panggilan telefon. Mereka ingin bertanya mengenai buku rosak dan MENGAKUINYA. Mereka beri tawaran untuk ganti dengan buku dari judul lain. Saya tidak mahu kerana saya ingin pulangkan semuanya, ia itu yang rosak dan yang Tipah Tertipu sebab tidak ada diskaun. Mereka tidak benarkan. Apakah mentaliti penjual yang begini?.

Lu fikirlah sendiri .....





INTERNET DI MALAYSIA LAJU ?

BEBERAPA minggu terakhir ini, saya bersama tim MobileBookCafe (MBC) buat pameran dan jualan buku di luar Lembah Kelang. Kami ke Kulim, Lunas, Kuantan dan Chini.

Masyaallah seksanya untuk mendapat talian talipon di sana. Internet hancus. WhatsApp hampeh. SMS pun sangat lambat untuk dapat dihantar dan diterima. Kesian sungguh kepada rakyat jelata di luar sana... sungguh kesian.


Felda Chini.

Kuantan

Pasar harian @Chini

Lunas

Terap, Kulim.

Sebenarnya .... apa yang sebenar-benarnya, di Putrajaya pun sangat teruk akses ke Internet untuk orang awam. Akses hanya OK bagi pengguna jalur lebar seperti Unifi dan setaraf dengannya sahaja. Percayalah !.






Friday, October 17, 2014

Mobile Book Cafe khidmat sosial galak budaya membaca