Monday, August 30, 2010
BERKONGSI MIMPI DENGAN BOS
SUAMI-isteri tidur sebantal mimpi asing-asing. Inikan pula berkongsi mimpi dengan bos. Apakah maksudnya?. Adakah ia bermakna tidur sebantal dengan bos?.
Bos mengimpikan sesuatu kejayaan untuk organisasi. Impian bos ini staflah yang perlu merialisasikannya. Kadangkala mimpi bos itu sayup-sayup sahaja, staf perlulah tafsirkan mimpi tersebut. Kadang-kadang mimpi bos sabgat spesifik, staf perlu laksanakan sahaja.
Namun banyak kali, mimpi bos hanya tinggal mimpi sahaja. Setelah puas bos menceritakan mimpinya, ia hanyalah dijadikan penglipurlara sahaja oleh staf. Apa yang disuruh tidak menjadi. Apa yang dihajatkan tidak tercapai.
Bagaimanakah cara terbaik untuk berkongsi mimpi dengan bos?.
Friday, August 27, 2010
SENARAI SEMAK @ CHECKLIST
PADA zaman dahulu, bahasa program komputer mempunyai struktur dan asas-asas tertentu. Itu di zaman Structured Oriented Programming (SOP). Pada masa itu disiplin pemprograman adalah ketat. Bermacam-macam peraturan perlu diikuti. Misalnya FIFO, GOTO, SISO dan banyak lagi. Kini program ditulis berdasarkan Object Oriented Programming (OOP). Programmer perli klik, klik dan klik sahaja kepada fungsi-fungsi tertentu dan programpun siap. Ia sangat mudah, namun kadangkala programmer sendiripun tidak tahu apa yang mereka buat.
Kembali kepada soal kerja. Dulu pekerja sangat tahu mengenai kerjanya. Setiap kerja ada senarai semak masing-masing. Apa yang perlu dibuat, apa tindakan perlu diambil, siapa buat apa dan bila. Kini... sebahagian besar daripada pekerja telah tidak tahu apa kerja sendiri.
Jika diberikan satu kerja, pekerja sekarang biasanya hanya akan tunggu arahan seterusnya dikeluarkan ataupun menunggu sesuatu berlaku terhadap tugasan tersebut. Katakanlah tugas mereka ialah "memantau pelaksanaan aplikasi ABC". BIla saya tanya, apakah tugas-tugas pemantauan yang kamu lakukan?. Bagaimana cara memantau? Apa yang dipantau?. Semuanya jawab tidak tahu atau bergantung kepada keadaan. Suatu pagi, pengguna tidak boleh membuat capaian kepada sistem ini disebabkan oleh ruang storan sudah penuh. Maka pekerja akan periksalah di mana silapnya dan hapuskan mana-mana fail yang tidak perlu.
Jika sekiranya senarai semak harian, mingguan, bulanan dan tahunan disediakan dan dipatuhi, perkara-perkara sebegini tidak boleh berlaku...
Thursday, August 26, 2010
STAF RAJIN DAN PANDAI KENA PENALTI
UMUM mengetahui bahawa:
1. Staf pandai dan rajin akan kena penalti
2. Staf malas, culas dan kurang pandai akan dapat ganjaran.
Pelik?. Ia adalah lumrah dalam dunia pekerjaan.
Sekiranya kita mempunyai staf yang pandai dan rajin, maka kepada beliaulah kita berikan segala kerja. Kerja, kerja dan kerja. Semua tugasan yang diberikan semuanya siap dan beres.
Bagi staf yang culas, kerja yang diberikan kerap kali tidak siap. Alasan yang diberikan adalah panjang berjela. Barangkali dia menghabiskan masa untuk mereka-reka alasan adalah lebih lama daripada masa memberi tumpuan kepada kerja. Alasan tidak pandai buat kerja dan perlukan kursus serta latihan untuk buat kerja. Kita hantar kursus. Alasan tidak cukup staf bawahan, kita beri staf. Alasan sibuk dan tidak ada masa, kita kurangkan kerja. Akhirnya satu bendapun tidak jadi. Apapun tidak menjadi. Semuanya tidak siap.
Maka kita mengharapkan kepada staf yang rajin dan boleh diharap. Semua kerja diserahkan kepadanya. Tidak ada masa untuk kursus, tidak ada masa untuk cuti. Yang culas gunakan masa sepenuhnya untuk kepentingan peribadi. Misalnya membaca untuk peperiksaan PTK dan seumpamanya. Akhirnya si culas berjaya dan si rajin gagal. SI culas dapat kenaikan pangkat dan si rajin masih begitu juga.
Wednesday, August 25, 2010
TWITTER UNTUK URUSAN PEJABAT
MINGGU lepas saya jumpa bos besar. Dia suruh saya ajarkan dia dan kawannya, juga seorang bos besar cara-cara mengunakan twitter. HAmpir saya terlupa akan permintaan ini. Semalam saya bertemu seorang sahabat yang buat bisnes dalam bidang ICT. Sembang-sembang petang. Akhirnya tercetus idea bagaimana mengunakan Twitter untuk kegunaan rasmi.
Saya mempunyai sedikit masalah untuk mengesan 30 orang pengurus di bawah saya. Apabila saya perlukan, mereka tidak ada di tempatnya. Adakah mereka cuti, kursus, mesyuarat atau ke mana?. Tidak ada sistem atas talian yang mengesan pergerakan mereka. Lantaran itu mereka diminta untuk membuka akaun Twitter dan saya 'follow' mereka. Sekiranya mereka ralit mengemaskini Twitter, sudah tentu pergerakan mereka dapat saya ketahui melalui Twitter saya.
Arahan melalui e-mel diberikan selepas Subuh tadi supaya membuka akaun Twitter. Sehingga selepas Isya' baru 5 akaun Twitter yang berjaya saya follow. Ke mana perginya 25 lagi?. Adakah mereka tidak membaca e-mel? Adakah mereka tidak tahu menggunakan Twitter? Adakah mereka memang culas?. Entahlah...
Tuesday, August 24, 2010
STAF TUA Vs STAF MUDA
KELAPA tua lebih santan dan berlemak daripada kelapa muda, namun sebiji kelapa muda lebih mahal harganya berbanding dengan sebiji kelapa tua. Yalah, itu kelapa, tetapi bagaimana pula dengan staf?.
Staff tua @lama lebih berpengalaman, Staff muda @baru lebih bersemangat
Staf baru lebih laju, staff lama lebih perlahan
Staf baru sanggup belajar, staff lama sudah berilmu
Staf baru sangat inovatif, staff lama sungguh setia
Staf baru senang diajar, staff lama tidak makan ajar
Ah, entahlah.... apabila banyak majikan mula menaikkan umur persaraan, ini bermakna staff lama (berpengalaman) adalah lebih bernilai daripada staf baru (bersemangat dll). Jika ikutkan logik, sarakan sahaja staf lama yang sudah bergaji tinggi dan digantikan dengan staf baru yang boleh dibayar murah. Apa-apapun mana-mana staf yang mencapai sasaran (KPI) itulah dia, tidak kita tua atau muda.
Staff tua @lama lebih berpengalaman, Staff muda @baru lebih bersemangat
Staf baru lebih laju, staff lama lebih perlahan
Staf baru sanggup belajar, staff lama sudah berilmu
Staf baru sangat inovatif, staff lama sungguh setia
Staf baru senang diajar, staff lama tidak makan ajar
Ah, entahlah.... apabila banyak majikan mula menaikkan umur persaraan, ini bermakna staff lama (berpengalaman) adalah lebih bernilai daripada staf baru (bersemangat dll). Jika ikutkan logik, sarakan sahaja staf lama yang sudah bergaji tinggi dan digantikan dengan staf baru yang boleh dibayar murah. Apa-apapun mana-mana staf yang mencapai sasaran (KPI) itulah dia, tidak kita tua atau muda.
Saturday, August 21, 2010
PERASAAN BOS VS PERASAAN STAF
PERTAMA kali saya dimarah (lebih tepat lagi ditegur) oleh bos ialah dalam minggu pertama saya melapor diri untuk bekerja. Sebaik sahaja melapor diri untuk bekerja, saya dibiarkan sahaja. Tidak diperkenal kepada sesiapa, tidak diberikan kerusi meja. Bilik apatah lagi. Bukankah aku ini graduan? ...
Melihatkan seorang pegawai terpinga-pinga macam rusa masuk kampung, seorang pembantu pejabat (masa itu kita panggil office boy) datang menyapa. Pertama kali saya dipanggil tuan. Kami berkenalan dan dia membawa saya mencari ruang-ruang kosong sebagai stesen kerja saya. Ofis tersebut menggunakan konsep terbuka, guna partisyen. Kami berdua mencari dan mengangkat kerusi untuk diletakkan di meja kosong. Dapatlah saya sebuah meja dan sebuah kerusi untuk bekerja. Tanpa telefon. Tanpa kabinet. Tanpa apa-apa. Komputer jauh sekali.
Bos saya kemudiannya diberitahu lokasi stesen kerja saya. Kemudian, ada seorang pegawai yang bertukar keluar. Tempatnya tinggal kosong. Agak strategik. Ada privasi. Ada telefon. Oleh kerana tempat itu kosong, maka sayapun pindahlah ke situ.
Entah bagaimana, bos panggil saya dan bertanya mengapa saya pindah tanpa meminta izin daripadanya terlebih dahulu. Dia marah. Itu tempat jurutera katanya. Dia marah sangat. Saya tidak minta kebenaran dia. Itu pertama kali saya kena marah. Minggu pertama kerja. Saya berpendapat saya tidak buat salah apa-apa, tetapi bos berpendapat saya telah buat salah yang besar.
27 tahun kemudian, saya telah menjadi bos. Saya perhatikan staf saya juga buat perangai macam saya dahulu. Pindah ruang ikut sedap hati sahaja. Mana-mana ada tempat kosong, main suka sahaja pindah. Tanpa kebenaran. Saya juga terkilan. Saya tidak panggil mereka. Saya panggil bos mereka. Saya arahkan arahan pentadbiran dikeluarkan. Tidak ada perpindahan lokasi boleh dibuat tanpa kebenaran.
Rupa-rupanya perasaan anak buah dan perasaan bos adalah berbeza, walaupun dalam perkara yang sama.
Friday, August 20, 2010
BOS YANG BERJAYA
BOS saya dulu pernah berkata:
"kejayaan saya adalah apabila 80% masa saya berada di luar pejabat dan pejabat saya dalam keadaan yang terurus".
Pada masa tersebut, saya adalah sebagai orang kanannya. Apakah maksudnya?.
1. Saya staf yang sangat dipercayai
2. Saya staf yang sanat berdedikasi
3. Dia sangat pandai mengagihkan kerja
Thursday, August 19, 2010
MENGAJAR ADALAH CARA BELAJAR YANG TERBAIK
STAFF yang tidak tahu buat kerja biasanya kita akan ajar atau hantar pergi kursus. Staff yang pandai buat kerja biasanya kita berikan mereka kerja, kerja dan kerja. Adilkah?.
Apabila saya tidak tahu sesuatu perkara, bos suruh saya mengajar subjek tersebut. Adakah ia munasabah?. Bos saya berpegang kepada falsafah "mengajar adalah cara belajar yang terbaik".
Dulu saya tidak pernah tahu menggunakan perisian dBaseIII (sekarang sudah tidak ada lagi). Bos saya terus melantik saya sebagai pensyarah bagi subjek ini. Kamu beli buku, beli software, buat latihan, sediakan nota dan pergi mengajar. Perit sungguh arahan yang diberikan.
Namun akhirnya saya menjadi mahir menggunakan bukan sahaja dBaseIII, namun dBase4 juga. Kini saya sangat percaya apa yang diungkapkan oleh bos saya dulu.
Wednesday, August 18, 2010
PEGAWAI BOLEH BERCUTI, KERJA TIDAK BOLEH
Seorang bos saya selalu berkata
"pegawai boleh bercuti, tetapi kerja tidak boleh cuti"
Maksudnya:
1. Jika kamu mahu cuti, pastikan kerja kamu disiapkan
2. Jika kamu mahu cuti, pastikan ada orang lain ambil alih kerja kamu
3. Jika kamu mahu cuti, bawa balik kerja kamu
4. Jika kamu mahu cuti, ingat.... kamu boleh dipanggil bila-bila masa sahaja.
Tuesday, August 17, 2010
DILEMA BOS
ORANG Melayu kata:-
1. Kerja bertangguh tidak menjadi
2. Kerja beransur tidak bertahan.
Kadang-kala bos menghadapi dilema, samada kerja perlu diagih kepada anak-buah ataupun dibuat sendiri. Ini adalah khusus kepada kerja-kerja penting yang perlu disegerakan. Berdasarkan kepada pengalaman lampau, sememangnya buat kerja sendiri adalah lebih cepat, tepat dan boleh dipercayai. Namun sampai bila?. Apa gunanya ada staf jika bos yang lakukan kerja sendiri?.
Bos mengagihkan kerja kepada staf kerana:
1. Mahu melatih staf buat kerja
2. Bos kerja banyak, tidak tertahan dibuat sendiri
3. Bos mahu wujudkan pasukan kerja yang mantap.
Namun banyak kali juga staf menghampakan harapan bos dengan buat kerja secara sambil lewa, tidak sempurna dan bagaikan melepaskan batok di tangga (bukan batuk ya...).
Monday, August 16, 2010
MENGAPA BOS LAMBAT?
UMUM mengetahui hukum ini:
1. Bila staff lambat, dia memang lembab
2. Bila bos lambat, dia sangat cermat
Sebagai bos, kita mahu anak buah kita buat kerja dengan cepat dan tepat. Sebagai anak buah, kita juga mahu bos kita bertindak dengan cepat.
Ada kalanya kertas kerja, surat, memo dan pelbagai deraf mengambil masa yang sangat lama untuk bos sahkan. Mengapa?.
Jawapan pertama saya ialah, bos tidak berkenan dengan deraf yang dibuat. Bos ingin baiki, tetapi semua sudut perlu diperbaiki. Lebih baik dibuat yang baru. Sebabnya ialah mesej yang bos ingin sampaikan tidak kesampaian. Anak buah pula, main letak saja deraf tanpa berbincang. Jika ia dibincang terlebih dahulu, nescaya bos akan luluskan dengan cepat sekali.
Sunday, August 15, 2010
TRAVELOG NEW ZEALAND
SAYA sudah lama tahu akan penulisan trilogi travelog New Zealand ini. Namun tidak berkesempatan untuk memantau akan kelahirannya. Pagi ini ke kedai buku dan ketiga-tiga sirinya telah terjual.
Buku karya sdr Fudzail ini mengisahkan tentang kembara anak Felda kratong ke New Zealand. Belajar dan hidup di sana. Buku ini ditulis dalam bentuk fiksyen, iaiatu novel.
Hmmm.... saya mahu baca dulu ya...
Saturday, August 14, 2010
Monday, August 02, 2010
KESESAKAN PUTRAJAYA
Pagi-pagi hari
Putrajaya telah sesak
tidak seperti biasa.
Barangkali ramai pekerja
menukar waktu WP satu
menjelang puasa.
Subscribe to:
Posts (Atom)