Thursday, April 28, 2011
GOLDEN LOUNGE
SAYA mempunyai satu angan-angan (belum sampai tahap cita-cita), iaiatu untuk membuka Golden Lounge di luar lapangan terbang. Golden Lounge saya ini akan beroperasi di kompleks membeli belah ataupun di kawasan restoran yang ekslusif dan ada kelas yang tersendiri.
Walaupun "everybody can fly", namun tidak ramai yang berpeluang untuk memasuki Golden Lounge. Dalam perkiraan saya, dalam 300 orang penumpang domestik, cuma 8 sahaja adalah kelas perniagaan. Mereka ini sahaja yang diberikan peluang masuk ke Golden Lounge. lapan dari 300 bermakna cuma 2.6% sahaja.
Dulu, jika saya menaiki kapalterbang bersama staf, saya naik kelas busines dan staf naik kelas ekonomi. Saya tidak bolehpun mengajak staf saya untuk masuk ke Golden Lounge. Kini saya sudah mempunyai kemudahan tersebut kerana fasiliti untuk saya telah dipertingkatkan. ia itu boleh membawa orang lain ke Golden Lounge.
Kembali kepada angan-angan saya semula. Saya yakin sangat ramai penumpang kapalterbang yang ingin merasa berada dalam Golden Lounge. Memandangkan dalam airpot ia sangat terbatas, maka saya akan buka Golden Lounge di luar. Lebih ramai orang boleh masuk dan menikmati kemudahan yang ada, sebiji macam dalam airpot.
Golden Lounge saya ini kemudiannya akan dibesarkan ke kota-kota lain ke seluruh dunia. Ala-ala hard Rock cafe begitu..
Apa macam?.
Wednesday, April 27, 2011
NOT EVERYBODY CAN FLY
SEMENJAK adanya perkhidmatan tambang murah AirAsia, everybody can fly. Dulu menaiki kapalterbang hanya untuk kumpulan elit dan berwang sahaja (beruang tidak naik kapalterbang).
Penempatan pertama saya sebagai pegawai kerajaan adalah pada hujung tahun 1982. Saya bertukar ke jabatan lain pada 1989. Ini bermakna saya bekerja dalam organisasi pertama ini lebih daripada enam tahun. Selama enam tahun ini, tidak pernah sekalipun majikan saya memberi peluang untuk saya menaiki kapalterbang. Ini bermakna saya tidak pernah ke luar negara. Jika adapun kerja di luar stesen, saya diarahkan menaiki kereta pejabat bersama-sama dengan pegawai lain.
Saya fikir perkara seperti ini tidak mungkin berlaku kini kerana "everybody can fly".
Setelah saya bertukar (secara literal) ke organisasi kedua, soalan pertama yang ditanya oleh bos ialah "sudah berapa kali ke luar negara?". Saya jawab tidak pernah. Bos seterusnya bertanya, berapa lama saya ingin tinggal di luar negara. Saya jawab suatu tempoh paling panjang yang dibenarkan. Akhirnya bos menghantar saya ke Jepun untuk tempoh selama enam bulan. Jepun adalah negara pertama di luar Malaysia yang saya pergi. Bukan Singapura. Bukan Thailand.
Bos saya pada masa itu risau kerana tidak ramai pegawai yang mahu ke luar negara, apatah lagi jika tempohnya panjang. Saya pula adalah sebaliknya.
Tuesday, April 26, 2011
AKU PENULIS ?
SEHINGGA kini tiga (3) buah buku saya telah diterbitkan oleh dua buah penerbit. ia itu 2008, 2009 dan 2010. Pada tahun 2011 ini belum tentu lagi. Sebagai penulis, saya diberikan keistimewaan untuk membeli buku-buku keluaran kedua-dua penerbit ini dengan diskaun yang agak lumayan. Maknanya .... jika saya mahu beli buku dengan semua penerbit yang lain, buku saya perlu diterbitkan oleh mereka. Hmmm.... saya sedang fikirkan perkara ini denagn serius.
Pagi tadi saya berpeluang ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) di PWTC. Orang tidak ramai pada hari-hari begini. Peluang untuk memilih dan membeli buku adalah lebih selesa. Saya ke gerai penerbit pertama dan memilih dalam sepuluh buah buku. Bawa ke kaunter dan bertanya akan diskaun. Juruwang memberitahu diskaun adalah 20% dan saya memperkenalkan diri bahawa "saya adalah penulis". Juruwang terus memberikan diskaun istimewa. Saya bertanya kepada juruwang "awak percayakah saya ini penulis?. Jika saya bohong bagaimana"?. Dia percaya dan saya ucap terima kasih.
Selepas itu saya pergi kepada gerai penerbit kedua. Saya pilih lima buah buku dan bawa ke kauntar serta bertanya diskaun. 20% katanya. Saya memperkenalkan diri sebagai "penulis". Namun kali ini kod 'aku penulis' itu tidak laku. Sistem kata hanya 20% saja, tidak lebih. Penulis ke tidak ke, sama saja diskaunnya. Saya berkeras mahukan diskaun penulis (sebab sudah banyak buku dari penerbit ini saya beli dengan diskuan penulis sebelum ini). Tidak boleh juga. Diskaun penulis hanya boleh diperolehi di pejabat sahaja katanya. Saya tidak jadi membeli buku dari penerbit ini. Tidak mengapalah. Tidak munasabah sungguh untuk beli buku, termasuk buku sendiri perlu bayar dengan harga yang tidak munasabah. Saya tinggalkan kaunter.
Kepada penerbit pertama dan kedua, saya syorkan (sudah banyak kali buat syor) supaya diadakan "kad penulis". Mungkin bagi tempoh sahlaku yang tertentu.
Kepada penerbit pertama, saya ucapkan banyak-banyak terima kasih.
kepada penerbit kedua, saya syorkan supaya lebih "mesra penulis"
Sekian, terima kasih.
Thursday, April 21, 2011
10 Prinsip Ke Arah Penjenamaan KKM
[NOTA]: Bahan ini saya petik daripada buku "Views, Values & Vision" oleh Tan Sri Dato' Seri Dr. Hj. Mohd Ismail Merican dan diterjemah oleh Google akan BMnya. Terjemahan Google adalah tonggang-langgang, namun bolehlah difahami.
10 Principles Towards Branding of Ministry of Health
(10 Prinsip Ke Arah Penjenamaan KKM)
1. Professionalism, caring, teamwork and clear lines of communication
1. Profesionalisma, cakna, kerja kumpulan dan garis-garis komunikasi yang jelas
2. Be the best and be proud of your work, be hands-on and stay current technically
2. Jadi yang terbaik dan bangga pekerjaan anda, jadi pengamal dan berpengetahuan teknikal terkini.
3. Respect your clients by having a sense of urgency in whatever you do, be courteous, responsive and sensitive to their needs
3. Hormati pelanggan anda dengan memiliki rasa tanggungjawab dan keutamaan dalam apa pun yang anda lakukan, sopan, responsif dan peka terhadap keperluan mereka
4. Be an ambassador for MOH at stakeholder meetings, locally and internationally - Perform well, stand up, and be counted `Towering’ MOH officers (professional, knowledgeable, respected, dignified, highly competent, make a different at meetings, innovative ideas, continuously strive for quality and always look smart)
4. Jadi duta KKM pada mesyuarat dengan stakeholder, setempat dan
antarabangsa - Lakukan dengan baik, berdiri, dan dikira `Menjulang’ pegawai KKM
(profesional, berpengetahuan, dihormati, bermaruah, sangat kompeten, membuat yang berbeza di pertemuan, idea-idea inovatif, terus menerus berusaha untuk meningkatkan kualiti dan selalu terlihat pintar)
5. Know your leaders, respect Government policies and follow proper lines of authority
5. Kenali pemimpin anda, hormati dasar kerajaan dan mengikuti garis kuasa yang tepat
6. Always look at the big picture - adopt lateral thinking to maximise MOH’s productivity
6. Sentiasa melihat gambaran besar - mengadopsi pemikiran lateral untuk memaksimumkan produktiviti KKM.
7. Avoid abuse of authority; be cordial, trustworthy, objective antransparent (enhance soft skills and provide the human touch)
7. Elakkan penyalahgunaan kuasa; menjadi ramah, boleh dipercayai, objektif dan
telus (meningkatkan soft skill dan memberikan sentuhan insan)
8. Motivate, inspire and be exemplary in your daily dealings with your superiors, peers, and staff in general
8. Memotivasi, menginspirasi dan menjadi teladan dalam urusan sehari-hari anda dengan pihak
atasan, rakan, dan kakitangan pada umumnya
9. Make decisions based on facts and stay clear from personal opinions
9. Membuat keputusan berdasarkan fakta dan bukan dari pendapat peribadi
10. Create opportunities from challenges and always facilitate not obstruct
10. Mencipta peluang dari cabaran dan selalu memudahkan , bukan menyulitkan.
10 Principles Towards Branding of Ministry of Health
(10 Prinsip Ke Arah Penjenamaan KKM)
1. Professionalism, caring, teamwork and clear lines of communication
1. Profesionalisma, cakna, kerja kumpulan dan garis-garis komunikasi yang jelas
2. Be the best and be proud of your work, be hands-on and stay current technically
2. Jadi yang terbaik dan bangga pekerjaan anda, jadi pengamal dan berpengetahuan teknikal terkini.
3. Respect your clients by having a sense of urgency in whatever you do, be courteous, responsive and sensitive to their needs
3. Hormati pelanggan anda dengan memiliki rasa tanggungjawab dan keutamaan dalam apa pun yang anda lakukan, sopan, responsif dan peka terhadap keperluan mereka
4. Be an ambassador for MOH at stakeholder meetings, locally and internationally - Perform well, stand up, and be counted `Towering’ MOH officers (professional, knowledgeable, respected, dignified, highly competent, make a different at meetings, innovative ideas, continuously strive for quality and always look smart)
4. Jadi duta KKM pada mesyuarat dengan stakeholder, setempat dan
antarabangsa - Lakukan dengan baik, berdiri, dan dikira `Menjulang’ pegawai KKM
(profesional, berpengetahuan, dihormati, bermaruah, sangat kompeten, membuat yang berbeza di pertemuan, idea-idea inovatif, terus menerus berusaha untuk meningkatkan kualiti dan selalu terlihat pintar)
5. Know your leaders, respect Government policies and follow proper lines of authority
5. Kenali pemimpin anda, hormati dasar kerajaan dan mengikuti garis kuasa yang tepat
6. Always look at the big picture - adopt lateral thinking to maximise MOH’s productivity
6. Sentiasa melihat gambaran besar - mengadopsi pemikiran lateral untuk memaksimumkan produktiviti KKM.
7. Avoid abuse of authority; be cordial, trustworthy, objective antransparent (enhance soft skills and provide the human touch)
7. Elakkan penyalahgunaan kuasa; menjadi ramah, boleh dipercayai, objektif dan
telus (meningkatkan soft skill dan memberikan sentuhan insan)
8. Motivate, inspire and be exemplary in your daily dealings with your superiors, peers, and staff in general
8. Memotivasi, menginspirasi dan menjadi teladan dalam urusan sehari-hari anda dengan pihak
atasan, rakan, dan kakitangan pada umumnya
9. Make decisions based on facts and stay clear from personal opinions
9. Membuat keputusan berdasarkan fakta dan bukan dari pendapat peribadi
10. Create opportunities from challenges and always facilitate not obstruct
10. Mencipta peluang dari cabaran dan selalu memudahkan , bukan menyulitkan.
Tuesday, April 19, 2011
HADIAH PERSARAAN
BOS saya yang ini bersara pada bulan lepas. Kami ditinggalkan sekeping surat ucapan terima kasih.
Tahukah anda apa yang staf hadiahkan kepada beliau?. sebuah buku...
Sebuah buku koleksi ucapan beliau. Buku setebal 422 muka surat ini mengandungi 62 ucapan terpilih beliau dari 2005-2010. 62 ucapan dipilih kerana beliau bersara pada usia tersebut. Kebetulan.
Saya fikir, anak buah yang berusaha mengumpul dan membukukan ucapan ini dalam bentuk buku adalah sangat kreatif. Dalam masa yang begitu singkat, sebuah buku setebal 422 muka surat boleh dicetak dan diterbitkan. Hebat.
MBA - Sedang menunggu buku dari pemimpin yang lain pula.
Monday, April 18, 2011
PEMANDU
SEMENJAK kecil lagi, saya semacam alergi dengan pemandu. Semasa saya bersekolah rendah, saya suka berjalan kaki ke sekolah bersama dengan rakan-rakan yang lebih senior. Perjalanan tidaklah jauh sangat, kira-kira dua batu (kira-kira 3.5km). Rakan-rakan saya ini boleh dikatakan sangat dhaif. Oleh itu mereka memilih untuk berjalan kaki ke sekolah. Saya pula dapat duit belanja sebanyak 20 sen sehari. Kiraannya ialah 5 sen tambang pergi, 5 sen tambang balik, 5 sen belanja dan 5 sen simpan. Sekiranya saya ingin belanja 10 sen, maka saya akan buat penjimatan dengan berjalan kaki pada pagi hari ke sekolah atau semasa pulang atau kedua-duanya sekali. Faktor lain yang menyebabkan saya berjalan kaki ke sekolah ialah kerana ia lebih cepat sampai berbanding dengan menaiki bas. Sebabnya? ada kalanya bas tidak ada langsung ataupun orang terlalu ramai.
Kadangkala ada Orang Putih, penmgurus ladang koko memberhentikan jeepnya untuk menumpangkan kami ke sekolah. Seingat saya, saya tidak pernah sekalipun menaiki jeep dia, yang kami panggil semagai "monimok". Sehingga kini saya masih tidak mengerti apa sebenarnya "minimok" ini. Barangkali jeep kecil tanpa atap yang dipandu oleh Mr. Brooke ini adalah dari jenama mini minor. Barangkali.
Semasa bersekolah menengah, saya berbasikal ke sekolah. Jaraknya cuma 6 batu sahaja.
Setelah bekerja, saya juga tidak gemar menaiki kereta pejabat. Jika perlu menghadiri mesyuarat, saya lebih suka dihantar oleh rakan atau menaiki teksi sahaja. Bukan apa, saya cuma alergi. Mungkin secara kebetulan pemandu-pemandu di tempat saya bekerja dulu sangat menakutkan saya. Garangnya semacam. Jika kita yang berstatus pegawai ini terlambat, pemandu akan tinggalkan kita. Ada juga diceritakan pemandu berhenti di tepi jalan dan suruh pegawai keluar dari kereta. Sebabnya?. Pegawai ini menasihatkannya lebih berhati-hati memandu. Macam-macam cerita. Amat menggerunkan.
Kini juga saya kurang gemar menggunakan pemandu, kecuali terpaksa. Saya juga mendengar cerita ramai pegawai tinggi kerajaan akan memandu sendiri jika ada kerja di luar kawasan. Alasannya ialah kerana sudah lama tidak memandu.
Sesuatu yang agak mengairankan saya ialah sikap pegawai-pegawai yang memberikan tip kepada pemandu. katakan perjalanan dari hotel ke lapangan terbang. Jika tidak ada RM10, kereta itu seolah-olah tidak akan bergerak. Jika uang pelincirnya ada, jangan risau pasal terlepas kapalterbang. Pemandu ini pula (hampir semua), sudah faham benar dengan perkara ini. Seolah-olah ia adalah wajib. Walhal mereka sudah dibayar gaji, elaun lebih masa dan sebagainya untuk menghantar pegawai. Sekiranya sedekah atau hadiah, OKlah saya setuju...
Sebab itu, saya lebih suka naik teksi sahaja dari hotel ke airport dan sebaliknya. bayar lebih, dapat resit boleh buat tuntutan.
Sekian.
Kadangkala ada Orang Putih, penmgurus ladang koko memberhentikan jeepnya untuk menumpangkan kami ke sekolah. Seingat saya, saya tidak pernah sekalipun menaiki jeep dia, yang kami panggil semagai "monimok". Sehingga kini saya masih tidak mengerti apa sebenarnya "minimok" ini. Barangkali jeep kecil tanpa atap yang dipandu oleh Mr. Brooke ini adalah dari jenama mini minor. Barangkali.
Semasa bersekolah menengah, saya berbasikal ke sekolah. Jaraknya cuma 6 batu sahaja.
Setelah bekerja, saya juga tidak gemar menaiki kereta pejabat. Jika perlu menghadiri mesyuarat, saya lebih suka dihantar oleh rakan atau menaiki teksi sahaja. Bukan apa, saya cuma alergi. Mungkin secara kebetulan pemandu-pemandu di tempat saya bekerja dulu sangat menakutkan saya. Garangnya semacam. Jika kita yang berstatus pegawai ini terlambat, pemandu akan tinggalkan kita. Ada juga diceritakan pemandu berhenti di tepi jalan dan suruh pegawai keluar dari kereta. Sebabnya?. Pegawai ini menasihatkannya lebih berhati-hati memandu. Macam-macam cerita. Amat menggerunkan.
Kini juga saya kurang gemar menggunakan pemandu, kecuali terpaksa. Saya juga mendengar cerita ramai pegawai tinggi kerajaan akan memandu sendiri jika ada kerja di luar kawasan. Alasannya ialah kerana sudah lama tidak memandu.
Sesuatu yang agak mengairankan saya ialah sikap pegawai-pegawai yang memberikan tip kepada pemandu. katakan perjalanan dari hotel ke lapangan terbang. Jika tidak ada RM10, kereta itu seolah-olah tidak akan bergerak. Jika uang pelincirnya ada, jangan risau pasal terlepas kapalterbang. Pemandu ini pula (hampir semua), sudah faham benar dengan perkara ini. Seolah-olah ia adalah wajib. Walhal mereka sudah dibayar gaji, elaun lebih masa dan sebagainya untuk menghantar pegawai. Sekiranya sedekah atau hadiah, OKlah saya setuju...
Sebab itu, saya lebih suka naik teksi sahaja dari hotel ke airport dan sebaliknya. bayar lebih, dapat resit boleh buat tuntutan.
Sekian.
Monday, April 04, 2011
ILMU DAN GOOGLE
SUDAH sangat lumrah sekarang, apa-apa sahaja jawapan boleh diperolehi daripada GOOGLE. Apa sahaja. Misalnya jika sakit, kita akan tanya Dr. Google. Jika perlukan nasihat, tanya Pakcik Google. Jika kita inginkan apa sahaja, tanyalah Google.
Tadi saqya menerima panggilan telefon dari seberang tambak berkaitan dengan kursus. Kursus 2 hari dengan bayaran US$5,000.00. Agaknya dia ingat kita ini super-kaya ataupun bebal sangat agaknya. Jika setakat kursus teori dan diberikan format-format tertentu, sudah ada berlambak dalam Google. Ia boleh diberi secara percuma atau free dalam bahasa orang sekarang. Jika mahukan yang lebih lagi, boleh bayar...
Agak-agaknya, setakat mana boleh bertahannya syarikat-syarikat yang buat kursus sebegini?.
Sunday, April 03, 2011
PERTAMA KALI DIHANTAR POLIS KE RUMAH
PAGI ini, saya berkayuh seorang diri lagi di highway SILK. Baru 3km meninggalkan rumah, tayar belakang sudah bocor akibat melanggar (bukan terlanggar) geriji longkang. Nasib baik ia berhampiran dengan tempat rehat Plaza Tol. Pam ada, tiub juga ada, nasib baik. Apa yang tidak ada ialah tools. Saya teringat ada kawan yang buka tayar dan tiub hanya gunakan tangan sahaja. Saya cuba dan berjaya. Tiub berjaya ditukar.
Sementara itu datang sekumpulan pengayuh dalam lima ke enam orang bertanya khabar dan ingin menghulurkan bantuan. Selesai memasang semula tayar, ia bocor semula. Pam lagi dan bocor lagi. Alamat kayuhan tidak boleh diteruskan kerana sudah kehabisan tiub spare. Cadangan seterusnya ialah tolak basikal balik ke rumah.
Salah seorang dari pengayuh tadi memanggil polis peronda dan minta hantar saya pulang. Komuniti servis katanya. Polis bersetuju dan basikal dimuatkan ke bonet Pajero dan saya pulang dengan pajero polis. Pertama kali peristiwa begini berlaku. Terima kasih polis.
Saya tanya polis ini "salah ke jika berkayuh di highway?".
Dia menjawab "tidak salah, tetapi tidak digalakkan".
Senang hati saya mendengar jawapan tersebut dan selepas ini saya akan kayuh lagi di highway ini...
Dia menyambung lagi "tapi berkayuh di PLUS salah. Pihak PLUS telah gazetkan kenderaan yang tidak dibenarkan lalu, ia itu basikal, kenderaan roda tiga dan traktor. Jika nak lalu juga mesti ada pengiring yang diluluskan".
"OK terima kasih encik"
Subscribe to:
Posts (Atom)