Labels

Saturday, November 01, 2003

TEORI 20/80

TEORI 20/80

Teori 20/80 (atau 80/20) ini memang popular. Banyak buku ditulis mengenainya dalam pelbagai bidang seperti komukikasi, stok, produktiviti dan pengurtusan. Namun, tyidak begitu jelas siapakah yang sebenarnya mengasaskannya. Cuma ramai yang "percaya" sahaja akan teori tersebut sebagaimana teori RAHMAN untuk PM Malaysia tu...

Di antara 20/80 yang saya ingat (atau yang saya karut) ialah....

1. Tambah 20% perancangan, produktiviti akan meningkat 80%
2. 20% inventori dalam stor mengambil 80% aktiviti mengurtuskannya
3. 80% masa cikgu dihabiskan untuk 20% murid bermasalah
4. 20% barangan menghasilkan 80% daripada keuntungan
5. Boss hanya perlu 20% staf utk buat 80% kerja
6. 80% pembaca novel Sri Diah percaya 20% darinya adalah kisah benar ;-)
7. Kita hanya gunakan 20% daripada fungsi perisian yang kita beli dalam 80% waktu
8. sila sambung ...
9.
10.


===berapa persoalan ==


invite you and your readers to participate in my Ramadhan photoblog.Pls visit http://adib.typepad.com/ramadhan Thank you.

Abedib... saya cadangkan adakan ruangan "catatan" pada foto tersebut. Jadi bila ada yg nak komen, nak tulis haiku, puisi dll. bolehlah tambah kat komen tu. Insyaallah jika ada gambar sya turut serta, atau turut beri komen ;-)


zar: zar da daftar dan masukan dalam teplate tapi tak kuar ler
zareda: mba, kaco sekali lagi. tagboard ni kena daftar dulu ker baru boleh letak kat template?

Zar... hantarkan source code pada saya utk ditengok. Source yg kita nampak tu lain sikit, nak source template dia...

seri: mba, kerja kat mindef ke?

seri ... saya kerja "kat" midef, tapi bukan "di" mindef ;-)

sridiah: mba, saya tertarik dengan teori 20:80 - satu lagi ilmu baru bagi saya. 3 - 9

hah... tu dia kat atas tu teori 20/80. Na beli buku dia ke?

cnma: meeting selalu agt..ade ke hasilnya?

ada yang menjadi ada yang tidak. Biasanya habiskan boreh jo... ;-)

zar: tepat sekali tulisan mba mengenai mesyuarat. I hate meeting sebab kerja tak jalan, asik cakapppp ajer.. Ni pun tgh prepare nak pi mesyuarat... lotih den!!

;-)

mal: Maknanya kalau lulus jer bidang kejuruteraan tak boleh panggil jurutera gitu yer MBA? Slps lulus peksa baru leh dpt Ir. tu kan.

Boleh panggil jurutera kalau dia memang jurutera, tapi tak boleh pakai Ir.
Yang saya ngomel tu ialah juruteknik dipanggil jurutera

inai: mba...kalau amik fee, boleh buat buka acct blog..

bukan boleh kaya inai... lebih baik tolong free je, dapat gak kawan ;-)



No comments: