Labels

Tuesday, November 08, 2005

PANTAI OH PANTAI

PPIM (Persatuan Pengguna Islam Malaysia) dipetik sebagai melaporkan:

sebuah syarikat pengurusan hospital, Pantai Holdings Bhd. yang dimiliki oleh korporat bumiputera kemudian dipindah milik kepada bukan bumiputera dan seterusnya dikuasai oleh syarikat Singapura, Parkway Holdings.

``Parkway Holdings turut menguasai dua syarikat konsesi yang ditawarkan oleh kerajaan iaitu Pantai Medivest yang menjalankan perkhidmatan sokongan hospital dan Fomema (perkhidmatan pemeriksaan kesihatan pekerja-pekerja asing).

``Dari sinilah bermulanya sejarah hitam penyingkiran orang Melayu dalam kepentingan syarikat, pembangunan vendor, pengabaian tanggungjawab sosial dan kemungkinan berlaku penyebaran maklumat sulit negara sehingga boleh mengancam keselamatan,'' katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Maamor, semua ketua pegawai eksekutif (CEO) bumiputera yang sebelum ini mentadbir hospital-hospital swasta milik Pantai Holdings telah diganti dengan CEO bukan bumiputera.

Perkara yang sama turut berlaku pada pembangunan vendor serta pembekal bumiputera yang telah diambil alih oleh bukan bumiputera.

``Bahkan, ada ura-ura untuk memasukkan sebuah lagi syarikat Singapura yang kononnya mempunyai kepakaran bersama pekerja-pekerjanya ke dalam dua konsesi berkenaan.

``Apa akan berlaku pada kepakaran yang telah dibina selama 12 tahun, perisian yang dibangunkan dan nasib 1,500 jurutera muda yang menjadi tonggak kepada pembangunan dua syarikat konsesi tersebut,'' tegasnya.

Tambah beliau, paling menakutkan ialah kemungkinan penyaluran maklumat sulit terutama data peribadi khususnya orang kenamaan yang boleh diguna pakai bagi memanipulasi keadaan yang boleh diperoleh melalui sistem di Pantai Medivest dan Fomema.

Malah, baru-baru ini, syarikat ini telah diberi konsesi bagi menjalankan projek Total Hospital Information System (THIS) bagi menguruskan data-data hospital serta pesakit di seluruh Malaysia.

``Pemindahan kawalan ekuiti yang memberi kuasa kepada Parkway Holdings untuk mengubah semua polisi Pantai Holdings akan menjadi ancaman kepada keselamatan dalam negara, khususnya apabila THIS mengandungi profil kesihatan ketua-ketua kerajaan Malaysia yang kini terdedah kepada negara luar,'' kata beliau.

Tambah Maamor, satu lagi kelebihan yang dikecapi oleh syarikat Singapura ialah laluan mudah untuk menembusi pasaran Timur Tengah.

``Jika dahulu ia begitu sukar tetapi dengan bertopengkan syarikat tempatan Malaysia, tembok itu dapat ditembusi dengan mudah,'' ujar beliau.

Beliau turut mencadangkan supaya satu badan berkecuali dan mempunyai kuasa untuk memantau semua pengambilalihan berkenaan diwujudkan.

Badan itu juga sewajarnya boleh mewajibkan semua syarikat

Dato' Mohzani Mahathir dipetik sebagai berkata:

beliau tidak terbabit dalam penjualan 31 peratus kepentingan Pantai Holdings Berhad (Pantai Holdings) kepada syarikat Singapura, Parkway Holdings Ltd. (Parkway).

Katanya, sejak 2001, beliau telah menjual sebahagian kepentingannya dalam Pantai Holdings kepada Ketua Eksekutif Kumpulan Pantai, Lim Tong Yong.

Seorang penganalisis berkata:

- Syarikat Singapura cuma beli 31%, bukankah 69% lagi pegangan rakyat Malaysia?. Tak ada isu.
- Syarikat Singapura itu bodohlah kalau pecat CEO Melayu yang bagus dan gantikan dengan CEO Cina atau India dan buang vendor bumiputera yang bagus dan gantikan dengan vendor non-bumi yang tak bagus
-Syarikat ini akan lebih bagus, lebih cekap dan mungkin boleh kurangkan kos perubatan dan lebih ramai orang Malaysia (termasuk orang Islam) mampu mendapatkan rawatan di hospital Pantai.

Tukang karut kata:
- Hangpa pikiaqlah sendiri
- Apa dok susah-susah, jangan pergi Pantai, Tawakal sajalah....

No comments: