Labels

Wednesday, November 30, 2005

BOGEL SINI BOGEL SANA

ISU terbaru mengenai bogel ialah apabila "berita" menceritakan perihal seorang wanita warga China dipaksa ketuk ketampi dalam keadaan berbogel dalam lokap polis. Heboh satu Malaya bercerita mengenai perkara ini.

Mungkin juga (agaknya) ia juga heboh diperkatakan di negara China juga. Jika ya, memanglah patut. Sebabnya jika ada seorang rakyat kita yang diperlakukan sedemikian (berbogel) oleh imigresen negara asing (Amerika umpamanya), atau diminta anjing menghidunya, maka sudah tentu hebohlah kita membicarakannya. Memang adatlah kan?. Kita akan mempertahankan rakyat kita (sambil mengutuk tindakan buruk negara orang). Jadi memanglah adil jika mereka mempertahankan rakyat mereka dan mengutuk perbuatan terkeji oleh pihak berkuasa kita.

Tapi yang anehnya ialah .... akhbar negara kita yang lebih-lebih, sedangkan duta negara China minta semua pihak bertenang, cool....

Duta China minta jangan perbesar isu

KUALA LUMPUR 28 Nov. - Duta Besar China ke Malaysia Wang Chungui hari ini meminta media tempatan dan antarabangsa termasuk di China serta Taiwan agar tidak memperbesar-besarkan kes wanita warga China yang didakwa diberikan layanan buruk oleh polis.

Beliau berharap perkara itu dapat diselesaikan secara mesra antara kedutaan dan kerajaan Malaysia.

``Bertenang, selesaikannya menerusi saluran diplomatik,'' kata beliau kepada media selepas menghadiri jamuan tengah hari sempena pelantikan Gao Wenkuan sebagai kaunselor Ekonomi dan Komersial Kedutaan Besar China ke Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata kerajaan China berharap Malaysia akan menyelesaikan kes terbabit dengan cara yang sesuai supaya dapat memulihkan keyakinan rakyat China terhadap Malaysia.

Wang berkata China berharap agar kes itu akan diselesaikan secara adil dan sewajarnya, namun yang paling penting sekarang ialah mendapatkan keyakinan pelancong terhadap Malaysia.

Bagaimanapun, katanya, kes yang amat menyedihkan ini merupakan kes individu dan tidak akan menjejaskan hubungan kedua-dua negara.

Beliau turut mencadang kedua-dua buah negara supaya menandatangani perjanjian tenaga buruh agar pekerja buruh China masuk ke Malaysia melalui prosedur undang-undang yang sah.

Katanya perjanjian itu akan membantu mengurangkan kes pekerja tanpa izin China di Malaysia dan kerajaan Malaysia boleh mengenakan tindakan undang-undang terhadap pendatang tanpa izin menurut undang-undang Malaysia atau berdasarkan undang-undang antarabangsa.

Wang berkata bagaimanapun perjanjian itu masih dalam perbincangan dan beliau harap kedua-dua buah negara akan bekerjasama bagi menyelesaikan masalah buruh asing. - Bernama

No comments: