Labels

Sunday, November 13, 2005

JANGAN BERSEDIH

RAKYAT Malaysia, khususnya kakitangan perkhidmatan awam selepas ini sepatatutnya berlumba-lumba mendapatkan dan membaca buku Jangan Bersedih (La Tahzan).

Sebabnya?:-



Hadiah istimewa buku Al-Tahzan daripada rakan karib

Oleh Mustafa Kamal Basri

SUBANG 12 Nov. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menerima kejutan apabila dihadiahkan sebuah buku oleh rakan karib yang menyambut kepulangannya dari Maseru, Lesotho di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang di sini.

Ketibaan Perdana Menteri kira-kira pukul 1.20 tengah hari itu turut disambut oleh para penyokong Barisan Nasional (BN).

Sebaik sahaja turun dari pesawat rasmi kerajaan, Abdullah bersalaman dengan orang ramai.

Beliau kemudian berhenti seketika dan berbual dengan rakan karibnya, Datuk Azmi Hamid Bidin yang turut menyambut kepulangannya.

Azmi yang pernah berkhidmat di bawah Abdullah dalam pentadbiran kerajaan, kelihatan menyerahkan sebuah buku berjudul Al-Tahzan sebagai hadiah kepada Abdullah.

Azmi ketika ditemui berkata, beliau memang berhasrat untuk menghadiahkan buku itu kepada Perdana Menteri, sekembalinya Perdana Menteri dari Lesotho.

Perdana Menteri berada di Lesotho sejak Rabu bagi menghadiri Dialog Perkongsian Pintar Antarabangsa 2005.

Katanya, buku yang dihadiahkan kepada Perdana Menteri itu berupa versi bahasa Melayu yang membawa maksud Jangan Bersedih.

``Saya sudah lama mencari buku itu dan kebetulan Perdana Menteri baru sahaja kematian isteri, Datin Seri Endon Mahmood, saya bercadang untuk menghadiahkan buku itu kepada Perdana Menteri.

``Bagaimanapun, buku yang saya hadiahkan kepada Perdana Menteri itu masih mengekalkan tajuk asalnya dalam bahasa Arab Al-Tahzan dan disertakan tajuk dalam bahasa Melayu Jangan Bersedih.

Menurutnya, buku itu sangat laris jualannya di Indonesia dengan lebih 800,000 naskhah dalam versi Indonesia telah habis dijual.

Azmi berkata, buku itu dalam versi bahasa Melayu diterbitkan oleh Al-Hidayah Publishers di Jalan Ipoh Kecil, Kuala Lumpur.

Pegawai Eksekutif Perhubungan Awam Al-Hidayah, Fazrul Hasan Kamaluddin, ketika dihubungi berkata, buku itu dikarang oleh seorang pensyarah dari Timur Tengah, Dr. Abdullah Aidh Al-Qarni.

Buku versi bahasa Melayu pula diterjemahkan oleh seorang guru agama, Noraini Abu.

Katanya, buku tersebut berkisar mengenai motivasi dan tentang kehidupan seorang Islam.

``Selain diterjemahkan dalam bahasa Melayu, buku itu juga diterjemahkan dalam bahasa Indonesia dan bahasa Inggeris.

``Sejumlah 15,000 naskhah buku itu dalam versi bahasa Melayu telah dijual di pasaran di negara ini,'' katanya.

Fazrul Hasan berkata, ia dijual pada harga RM49 senaskhah (kulit keras) dan RM35 senaskhah (kulit biasa).

MBA dah lama beli, cuma belum baca ....

No comments: