Labels

Monday, November 07, 2005

BERBALAH UNTUK RAYA

Perbalahan suami isteri balik kampung meningkat


KUALA LUMPUR: Pertengkaran dan perselisihan faham suami isteri mengenai `balik kampung di rumah siapa’ mungkin dianggap remeh bagi sesetengah pihak, tetapi isu itu menyebabkan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) terpaksa menangani dengan bijak agar tidak berakhir dengan perceraian.


Isu balik kampung di rumah ibu sendiri atau mentua yang dirujuk kepada Jawi meningkat sekali ganda setiap kali selepas cuti Aidilfitri. Yang menyedihkan sesetengah kes seperti itu terpaksa dibawa ke Mahkamah Syariah.

Pengarah Jawi, Che Mat Che Ali (gambar), berkata pada waktu biasa, kes perselisihan rumah tangga yang dirujuk kepada Jawi untuk sesi kaunseling kira-kira 20 kes sehari, tapi angka itu meningkat sekali ganda kepada 40 kes sehari pada musim Aidilfitri.

“Sepatutnya persoalan ini dapat diselesaikan dengan tolak ansur, tetapi apabila isteri atau suami berkeras mahu pulang ke kampung masing-masing setiap tahun, perkara kecil ini menjadi besar.

“Memang benar ada kes perselisihan yang dianggap sebagai retak menanti belah, tetapi perasaan tidak puas hati, merajuk dan geram tetap wujud dan boleh menjadi pencetus perbalahan,” katanya kepada Berita Minggu.

Che Mat berkata, masalah itu sudah lama berlaku dan ketika Allahyarham Sulaiman Endut menjawat jawatan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kekeluargaan Jawi, beliau membangkitkan isu ini.

Bagaimanapun, katanya masalah itu terus berlaku hingga beliau berasakan isu ini perlu diketengahkan untuk perhatian masyarakat.

Katanya, kebanyakan perselisihan ini membabitkan kes suami isteri berasal dari kampung yang terletak terlalu jauh seperti satu di utara dan satu di selatan.

Beliau berkata, pasangan terbabit secara sukarela datang untuk mengikuti sesi kaunseling, tetapi ada juga kes yang gagal diselesaikan terpaksa terpaksa dirujuk kepada Mahkamah Syariah.

“Ini biasanya membabitkan kes pasangan yang bertengkar hingga mengeluarkan perkataan yang membawa maksud kepada perceraian,” katanya.


Mengapa orang Cina tak berbalah (tidak diceritakan) untuk balik raya?
- Memang sudah menjadi tradisi orang Cina turun temurun beraya di rumah keluarga lelaki, malahan nama juga ditukar kepada nama keluarga lelaki. Apa lagi nak berbalah.

Mengapa orang Arab tidak berbalah nak balik raya? (atau tidak diceritakan berbalah)
- Sebabnya sama seperti di atas.

Jadi yang berbalah tu sebab apa?
A - Hasutan mertua/sedara-mara
B - Memang jenis degil, suka berbalah
C - Tak nak ikut hukum, tapi ikut kepala hotak sendiri
D - Tak berbalah, tak fun ler raya.

No comments: