Labels

Saturday, April 17, 2004

ULASAN HAIKU SERI ADRIANI

SERI minta komen haiku yang ditulisnya, tapi setelah diintai-intai ruang, tidak bertemu dengan comments ataupun buku tamu, lantas kita ulas di sini sajalah Seri ya?.

laut nan biru
burung berkicau riang
dara tersipu

pelita ayan
berkocak air kali
sujud padaMu

langit kelabu
katak menyanyi-nyanyi
ibu pun runsing


Haiku yang baik bukan sekadar memenuhi keperluan asas 5-7-5 sahaja, namun perlu mempunyai beberapa ciri khas lagi.

laut nan biru/burung berkicau riang/dara tersipu: Pembayang yang lengkap mengenai alam dan cuaca. Pembaca boleh meneka sendiri di musim apakah yang ingin diceritakan. Misalnya jika laut nan biru di musim tengkujuh atau di musim hujan, sudah tentu burung tidak akan berkicau... Pembayang pertama dan kedua juga tidak berkait secara langsung, tetapi juga tidak berasingan yang merupakan satu lagi unsur haiku yang baik. Maksud haiku ini ialah untuk menceritakan akan seorang dara (Seri di suatu masa dulu) yang duduk tersipu. Tersipu membawa maksud malu. Mengapa dia tersipu?. Adakah burung-burung itu yang mengusiknya? Atau adakah sebenarnya ia adalah 'burung' berkepala hitam? Ataukah Seri sedang berdebar menanti perahu tiba di pantai?.

pelita ayan/ berkocak air kali/ sujud padaMu: Haiku ini sudah tentu menceritakan suasana di waktu malam, mungkin di waktu isya'. Berbekalkan cahaya dari pelita ayan, mengambil wudhu' di kali untuk sujud padaNya. Lagi sebuah haiku yang baik.

langit kelabu/ katak menyanyi-nyanyi/ ibu pun runsing: Apakah kaitan di antara langit kelabu dengan katak menyanyi?. Hari nak hujan! ... dan ibu mulai rungsing, sebab mungkin kain masih di jemuran, suami masih di laut, anak masih belum pulang dan sebagainya. Sebuah haiku simple yang bagus.

Berdasarkan tiga rangkap haiku ini, Seriadriani sudah boleh dianggap sebagai haijin. Semoga rajin-rajin menulis supaya kita dapat mengumpul 100 haijin Melayu. Syabas Seri!.

* haijin = penulis haiku

No comments: