Labels

Friday, April 30, 2004

KELATE

SEMALAM mba melawat sebuah jabatan pesakit luar dan mendengar perbualan berikut antara pesakit dan perawat:

Perawat: domo kelate ko? (adakah anda orang Kelantan)
Pesakit: a’a yo lo ah (Oh ya … confirm)
Beberapa dialog lagi tidak lagi penting dimuatkan, tetapi yang penting kemudiannya ialah layanan di antara pesakit dan perawat yang lebih mesra diperolehi.

Teringat semasa di jabatan ABC di awal 90an dulu. Apabila tiba masa untuk mba dinaikkan pangkat oleh JPA, ada sedikit masalah (masalah besar), di mana laporan pengistiharan harta masih belum diluluskan oleh jabatan. Mesyuarat jawatankuasa ini hanya diadakan sekali atau dua sahaja setahun. Alamak, habislah peluang untuk naik pangkat. Untuk dijadikan cerita, mba tawakallah sajalah menelefon pegawai khas kepada KP untuk mengadu hal. Lebih kurang dialog begini berlaku:

Pegawai: Oh demo oghe Kelate jugok, tak dok masaalohlah, pete ni kawe gi juppo dato’. Esok mat talipon semula. (memandangkan U orang Kelantan, tak ada apa-apa masalahlah, petang ini saya akan jumpa Dato’ dan silalah telefon semula esok).

Diringkaskan cerita, laporan harta saya telah disiapkan keesokan harinya. Apabila saya Tanya semula, bila mesyuarat diadakan?. Jawabnya: senang sahaja, Dato’ adalah pengerusi, dan dia adalah setiausaha dan bawa satu kes sahaja dan lulus kerana “keyword” yang digunakan.

Mulai dari situ, saya mula menggunakan keyword tersebut (iaitu bercakap telo Kelantan) dan memberitahu kawan-kawan yang ingin berurusan dengan beliau supaya juga berbuat begitu.

Semasa pertama kali mba bertemu Seri Adriani, dia juga menggunakan keyword tersebut
Seri: “Demo Kelate ko?”
Mba : “yo lo ah” (senyum)

p.s Padahal mba dan seri adriani bukan orang Kelantan (tetapi kami senegeri)
Isteri mba dari Perakpun berjaya menggunakan keyword ini dalam kes-kes tertentu






No comments: