Labels

Tuesday, April 06, 2004

TAHAP KECEKAPAN IT PELBAGAI SKIM

TIGA hari bekerja dengan doktor mungkin terlalu pendik untuk membuat penilaian. Namun ia boleh mengesahkan beberapa kenyataan yang telah lama didengar atau dianggap. Mula-mula mba kurang setuju apabila Abedib kata doktor adalah lebih celik IT daripada engineer macam dia. Maklumlah mba bekerja enam (6) tahun bersama-sama dengan engineer, juruukur bahan dan arkitek di JKR dulu. Pada waktu itu, time mula-mula kerja di awal 80-an. Rata-rata engineer adalah jauh lebih terror daripada JAS. Itu dulu, tapi kini juga begitu dan agaknya sampai bila-bila atau bila JAS (sekarang PSM) ditukar nama kepada engineer kot, baru sama pandai. Ya lah, kat negara lain atau kat swasta di negara kita, PSM ni dipanggil software engineer atau network engineer atau apa-apa engineer lah.

Berbalik kepada pengalaman tiga hari tersebut (sebenar di hari pertama lagi), bolehlah saya mengesahkan atau menjadi penyokong kepada pendapat Abedib seperti di atas. Iaitu lebih kurang “I observed that doctors are more innovative than my fellow engineers in using PDA and may be other IT devices.This is one area that could be explored to improve usage of IT for the benefits of patients as well.Health care is one industry to watch as more percentage of people has longer life..”

Selain dari skim ini, mba juga sudah kerja dengan PSM. Skim ini tak perlu mba komen, biar orang lain yang komen. Mba boleh tokok tambah dan sokong kemudian.

Lepas tu mba kerja pula dengan PTD. Skim ini secara puratanya tidaklah mahir dalam selok belok teknikal IT. Namun kebolehan mereka mengurus, mengelola dan bercakap pasal IT memang mengkagumkan. Kira-kira macam ni lah: Bila kita tengok bola (kat TV), penonton boleh bercakap berjam-jam (mungkin) yang boleh mengalahkan jurulatih dan pengurus profesional. Pemain profesional dan semi-pro juga boleh bungkus dek komen dan tunjuk ajar penonton ni. Itu sudah dikira amat bagus dalam dunia bola sepak berbanding dengan penonton yang mungkin tahu sepak bola, tapi tak tahu nak cakap sepatahpun pasal bola (baca: sesetengah psm).

Akhir sekali, sebelum kerja dengan doktor, mba bekerja selama 6 tahun 6 bulan dengan akauntan. Bekerja di sini agak sulit sikit sebab hingga hari terakhir kerjapun, mba masih dicop sebagai masih lagi konfius dengan debit dan kredit. Secara jujur boleh dikatakan mereka masih terlalu jauh lagi untuk lulus dalam ujian kecekapan it yang dilakukan oleh kerajaan (ISAC misalnya).

Kesimpulannya mungkin ramai yang sependapat bahawa kerja dengan PTD adalah yang terbaik.

No comments: