Labels

Thursday, April 29, 2004

PALESTIN-ISRAEL BERLAKON?

MUNGKINKAH konflik dan peperangan Palestin-Israel hanyalah lakonan semata-mata?. Adakah perseteruan di antara PAS dan UMNO juga hanyalah mainan politik semata-mata?. Rakyat jelata yang menjadi penonton bergaduh dan berpuak-puak sedangkan para pemimpin mereka bergelak ketawa dan berpeluk-pelukan di parlimen?. Entahlah, mungkin ya mungkin tidak.

Walau apapun saya cukup terharu membaca sebuah karangan oleh seorang pelajar Jepun, Ms. Yoko Saito mengenai dua orang pelajar yang menjadi keluarga angkat mereka. Mereka ialah Ben (Israel) dan Mustaffa (Palestin). Sebagai hadiah kepada karangan tersebut, Yoko telah dibawa melawat Malaysia dan menjadi keluarga angkat JICA pada bulan Mac lepas. Ikuti kisahnya dan anda bolehlah membuat kesimpulan sendiri:-



Masa Hadapan

Suatu pagi saya bangun lebih lewat daripada biasa. Saya mendengar berita mengenai perletakan jawatan Perdana Menteri Palestina disiarkan di televisyen yang dibiarkan terbuka begitu.

Peperangan di antara negara Palestina dan Israel yang sudah lama berlanjutan serta latar belakang sejarah kedua-dua negara yang sangat rumit itu, nampaknya terbayang kemungkinan dapat diselesaikan dengan adanya pertolongan atau campur tangan dari negara Bangsa-Bangsa Bersatu dan negara-negara lain. Kedua-dua negara tersebut cuba berusaha mendekati satu sama lain. Tetapi ......................
“Perhubungan di antara Israel dan Palestina akan menjadi teruk ............”
“Melihat berita itu sebentar sahaja, wajah senyuman dua orang budak lelaki yang tidak berdosa, terbayang dalam kepala otak saya.”
“Selamat tengah hari.”
Semasa cuti musim panas hampir tiba ke penghujungnya dua orang budak itu telah datang ke rumah saya. Saya rasa mereka berdua sudah berulang-ulang kali cuba menghafal perkataan “Konnichiwa”. Setelah selesai menyebut “Konnichiwa”, wajah kedua-dua orang budak itu kelihatan senang hati dan nampak betul mereka rasa puas hati. Melihat air muka mereka yang sangat comel itu, tanpa disedari saya pun tersenyum.

Kedua-dua orang budak itu berumur sebelas tahun. Mereka datang ke Jepun untuk turut serta dalam program pertukaran antarabangsa. Negara asal mereka terletak jauh dari Jepun.

Seorang daripada mereka bernama Ben dan yang seorang lagi bernama Mustaffa. Ben berasal dari Israel dan Mustaffa pula berasal dari Palestina. Buat masa ini, mereka berdua yang menghadapi masalah antara kaum yang begitu rumit telah datang ke rumah saya untuk menyertai program keluarga angkat dan tidak benar sama sekali kalau kita katakan bahawa mereka berdua bebas dari perasaan bimbang. Tetapi, kalau dilihat dari bentuk tubuh badan dan perangai masing-masing, bertentangan benar antara mereka berdua. Warna kulit mereka pun berbeda. Macam-macam perkara yang dapat kami sekeluarga pelajari daripada mereka berdua.

Selama ini, di Jepun saya sentiasa melihat gambar di telivisyen mengenai Israel dan Palestina, gambar yang menunjukkan pengganas berani mati serta rumah-rumah yang runtuh akibat perbuatan pengganas yang sangat kejam, semua kisah yang menyayat hati sahaja. Tetapi mereka berdua telah menceritakan keadaan negara masing-masing dengan bersungguh-sungguh dan perkara ini amat menarik perhatian saya. Selain itu, keadaan mereka berdua berlainan benar dari apa yang saya lihat di televisyen. Kedua-dua mereka amat riang dan bersikap jujur serta mempunyai hubungan yang sangat rapat di antara satu sama lain. Saya tidak boleh bayangkan wujudnya peperangan di antara kedua-dua buah negara tersebut walaupun pada kenyataannya sememangnya sedang berlaku. Ben yang nampaknya lebih dewasa dan tenang memberi nasihat kepada Mustaffa yang suka berkelakar dan agak kebudak-budakan. Mereka berdua berkongsi makanan dan kuih yang dibeli serta bernyanyi bersama-sama. Walaupun bersikap demikian, takkanlah mereka tidak tahu mengenai peperangan yang berlaku di antara kedua-dua bangsa keturunan itu.
“Kami adalah sahabat karib”.

Kedua-duanya sentiasa berkata demikian. Seolah-olah mereka hendak menjadi kawan baik, sepanjang hayat mereka. Mari kita mendirikan sebuah negara yang aman damai. Nampaknya mereka berdua hendak berjanji antara mereka. Semasa melihat mereka berdua, nampaknya perjalanan ke arah mencapai keamanan bagi kedua-dua buah negara itu tidak jauh lagi. Tetapi semasa pulang ke negara masing-masing nanti, mereka akan dibedakan lagi “Orang Israel” dan “Orang Palestina”. Mereka juga akan bertemu dengan orang yang akan bermusuh di antara satu sama lain walaupun mereka sama-sama tinggal di bandar Baitulmuqaddis. Tetapi semasa mereka berhadapan dengan perkara tersebut, saya berharap mereka akan ingat kembali ‘perjanjian’ yang telah dibuat oleh mereka di Jepun. Saya juga berharap mereka tidak lagi bermusuh-musuhan di antara satu sama lain. Tetapi sebaliknya mereka hendaklah memberi tunjuk ajar tentang perkara-perkara yang baik kepada orang-orang di sekeliling mereka dan terus bergerak maju ke hadapan. Saya berharap semoga mereka dapat mengekalkan “persahabatan baik” itu....

Walaupun mereka hanya tinggal beberapa hari sahaja di rumah saya dan masa tersebut telah berlalu dengan begitu cepat, apa yang telah berlaku dalam beberapa hari itu sangat bererti buat saya. Musim panas inilah pertama kalinya saya memikirkan tentang keamanan dengan begitu mendalam. Selama ini saya tidak kisah memikirkan perkara itu. Kalaulah saya tidak bertemu dengan mereka berdua, Israel mahupun Palestina merupakan suatu tempat yang terlalu jauh, begitu jauh buat saya. Saya pun tidak terfikir untuk berusaha “mengetahui” negara mereka berdua kerana maklumat yang saya dapat menerusi televisyen sangat kurang. Mungkin terlintas di fikiran saya perkataan “bahaya”. Negara mereka berada dalam keadaan bahaya dan saya tidak fikir dengan mendalam tentang perkataan “bahaya.”
“Mengenali pasangan kita.” Saya fikir perkara yang penting dalam menjalankan kerjasama antarabangsa bermula dari detik pergaulan dengan kawan biasa.

Pada masa ini saya masih ingat lagi senyuman kedua-dua budak itu tergambar dengan jelas dalam kepala otak saya. Saya berhasrat hendak berusaha melaksanakan apa yang mampu saya lakukan untuk mengekalkan senyuman kedua-dua orang budak itu. Sebagai seorang insan di muka bumi ini saya hendak menolong mereka yang memerlukan bantuan kerjasama. Untuk mencapai cita-cita saya ini, apa yang harus saya lakukan buat masa ini ialah belajar bersungguh-sungguh serta memikirkan apa yang dapat saya lakukan untuk seseorang itu. Saya ingin hendak menjadi seorang insan yang berguna dan diperlukan oleh orang lain.

Sebelum ini cita-cita saya untuk masa depan tidak begitu jelas lagi, tetapi kini apa yang hendak saya lakukan di masa akan datang, menjadi semakin jelas dan nyata, seperti langit yang cerah tidak berkabus.



Bertudung rapi
Gadis Jepun nan cantik
Hanya hiasan

Yoko telah dipakaikan tudung oleh keluarga angkatnya


No comments: