Labels

Wednesday, April 07, 2004

PENILAIAN VENDOR

MUNGKIN pengguna perlu ada satu piawaian untuk menilai vendor. Jika baik setakat mana bagusnya. Jika tidak baik setakat mana buruknya. Mungkin boleh diberikan sistem bintang sebagaimana dibuat kepada hotel dan restoran juga.

Semasa mula-mula kerja, mba menggunakan komputer Nova dan PDP/11 yang tidak diketahui (sangat) siapa vendornya. Kemudian datang komputer mini dan supermini Prime yang dibawa oleh Complete Computer System (CCS). CCS adalah sebuah syarikat kecil sangat baru dalam industri IT di Malaysia. Syarikat tersebut kemudiannya bertukar menjadi Total Computer System (TCS) dan kemudiannya dibeli oleh Kumpulan Emas (KE). Syarikat kecil ini senang untuk dibuat kira bicara, berunding dan berlebih kurang. Janji-janji biasanya memadai dengan mulut sahaja dan pengarah urusan boleh ditemui dengan senang (sekarang dah jadi orang besar, namun masih mengenali mba yang kerdil ini).

Setelah Prime di US tutup kedai, maka pengedar di Malaysia juga bungkus. Pada masa tersebut IBM mula attack kita orang untuk memasukkan mesin gergasi kerangka utamanya. Bos pada masa itu kena perli oleh agensi pusat apabila ingin menaiktaraf jawatan "kalau agensi yang pakai IBM mainframe, bolehlah kita timbangkan pengurus komputer dengan superscale "F" atau "E". Ini komputer mini, tak pernah dengarlah nama Prime ini. Kalau superscale "G" tu dah cukup tinggi tu, tapi mungkin tak boleh lulus ni". Balik dari mesyuarat tu, bos bertekad, OK kita ikut arus, kita pakai komputer IBM, kita pakai mainframe. Pada masa itu jurujual IBM berkampung kat ofis kita orang. Jam 7:30 pagi dah sampai. Tiap-tiap hari itulah kerjanya. Macam-macam cerita, macam-macam kerjas dia bawak mengenai komputer dia, mengenai keburukan komputer lain. Hinggakan kami acah-acah dia nak bertikan dia kad perakam waktu jabatan. Bila dah gunakan mesin dia, hmmmm.... dia mulalah hilang (sebab ke ofis lain pulak untuk menjual temberang barang). Alasan wajib ialah kita beli dari Mesiniaga, jadi Mesiniagalah yang kena support. Pada masa itu, Mesiniaga tak tahu apa-apa mengenai mainframe, cuma buat syarat sahaja yang memerlukan kehadiran Mesiniaga. Staf Mesiniaga dan IBM juga macam abang-adik dan susah untuk dikenalpasti yang mana satu. Oleh kerana semua suite menggunakan produk IBM (Ini Barang Mahal) maka tak timbul sebarang konflik dengan produk/vendor lain. Syarikat IBM ini memang besar, teguh tapi kurang peramah. Ia syarikat multinasional dan penuh dengan profesionalisma. Maknanya cakap mulut tak boleh pakai. Cakap mesti pakai kertas dan kalau tak ada duit tak perlu cakap. Kalau nak minta tolong mesti ikut tertib, ikut abjad, ikut anak tangga dari satu step ke step berikutnya. Tak boleh langkah bendul. Bila dah habis IBM Malaysia, baru boleh ke IBM Singapura, Jepun dan seterusnya ke US. Staf yang dulu dok memuji keprofesionalisma IBM semasa zaman Prime dulu dah tak tahan dan resign. Tapi rasa-rasanya bos masih juga tak dapat superscale "F" dan ikut jejak langkah kawan tu jugak akhirnya.

mba pindah ke instalasi lain selama dua tahun dan pindah lagi. Kat sini pakai komputer Barrough dengan konsultan dari Filipina. Tak banyak story sebab misi mba ialah projek pengkomputeran baru. Akhirnya beli IBM lagi. Kali ini melalui PNB-IT. Syarikat ini memperkenalkan konsep baru dalam pengkomputeran, iaitu modified turnkey dan semua yang diperlukan, pendik kata semua boleh jadi. Syarikat ini juga besar, namun tidaklah susah untuk berunding hingga ke atas.

Setelah berpindah lagi ke instalasi lain, berjumpa lagi dengan komputer Barrough yang telah diambil alih oleh Unisys. Pada masa ini rasanya blank saja. Semua perkara diuruskan oleh vendor, iaitu KJ. Link ke Unisys langsung tidak ada. Dengan KJ memang tak kenal sesiapapun, kecuali engineers yang buat kerja-kerja kat ofis. Meeting dengan management mereka adalah sekali dua yang lebih berkisar kepada aplikasi perniagaan.

Kemudian pindah lagi memasuki projek dan membuat perolehan IBM AIX pula. Kali ini tidak lagi menggunakan system integrator xybase. Database pula menggunakan Oracle. IBM macam dulu-dulu jugalah, datang bila tercium ada bau. Oracle pula keraplah datang untuk meninjau projek baru. Projek semasa yang berjalan jatuh, berdiri rebah ni hampeh kalau dia nak support. Asyik-asyik dok kena bayar lesen berjuta ringgit. Perangai SI di Malaysia ini rupa-rupanya suka sangat menghalang principal daripada berjumpa terus dengan pelanggan. Segala masalah atau isu akan ditutup dulu dan biasanya prinsipal yang tak tahu menahu akan dipersalahkan. Ini jelas setelah empat hari di instalasi baru (lagi ....).

Kesimpulan (setakat ini) deal dengan company kecil jauh lebih senang berbanding dengan yang BESAR (sebab kita ni kecil)

No comments: